فرابورس در بورس توجه سرمایه گذاران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار سرمایه (بورس) روزهای طلایی را پشت سر می‌گذارد و روند رشد شاخص‌ها در این بازار باعث شده که تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان به سمت این بازار کشیده شوند آن‌هم در شرایطی که بازارهای موازی همچون ارز، سکه، مسکن و خودرو اصولاً در رکود به سر می‌برند. اما نکته جالب این است که بازار فرابورس کشور هم روزهایی پررونقی را طی می‌کند که اتفاقاً می‌تواند نویدبخش تزریق سرمایه در بخش‌های تولید و صنعتی باشد.
 
بررسی عملکرد فرابورس در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشتر توجه معاملات در حوزه‌هایی مانند فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بوده است که در دی‌ماه هم بیشترین رشد را در بین صنایع در فرابورس شاهد بوده‌اند. گروه فلزات اساسی ارزش معاملاتی حدود 2 هزار و 351 میلیارد تومان، گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملاتی هزار و 841 میلیارد تومانی و گروه صنعتی انبوه‌سازی ارزش معاملاتی حدود هزار و 718 میلیارد تومان را در دی‌ماه تجربه کرده‌اند.
 
نگاهی به آمارهای معاملات فرابورس هم نشان می‌دهد بازدهی آیفکس (شاخص تغییرات قیمت و بازده نقدی فرابورس) از ابتدای سال تاکنون بیش از 134 درصد بوده است و بارها در ماه‌های گذشته شاهد رکوردشکنی بوده و هم‌اکنون روی قله 5 هزار و 300 واحدی به سر می‌برد. همچنین روند معاملات دی‌ماه فرا بورس حکایت از آن دارد که این بازار به‌صورت میانگین روزانه شاهد دادوستد یک میلیارد و 929 ورق به ارزش هزار و 811 میلیارد تومان بوده و میانگین روزانه ارزش معاملات هم در مقایسه با آذر( ماه گذشته) 14 درصد افزایش پیداکرده است. بیشترین میزان رشد شاخص در دی‌ماه با صعود بیش از 86 واحدی در روز 21 دی‌ماه به ثبت رسیده و بیشترین افت نیز 14دی‌ همزمان با شهادت سردار قاسم سلیمانی ( یک روز بعد از اعلام خبر، روز شنبه) رخ‌داده است.
 
نکته مهم در بررسی عملکرد فرابورس در دی‌ماه امسال زمانی حاصل می‌شود که اعداد و ارقام و شاخص را با دی‌ماه سال گذشته مقایسه کنیم زیرا آمارها نشان از رشد 325 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه در دی‌ماه 1397 دارد؛ درواقع می‌توان گفت فرابورس روی بوس توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد.