چرا آمار چک‌های برگشتی کاهش‌یافته است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،هفته گذشته بانک مرکزی آمار صدور چک در آبان ماه را منتشر کرد. آماری که نشان می‌داد بالغ‌بر 7 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی حدود ۸۳۶ هـزار میلیارد ریال در آبان ماه ۱۳۹۸، در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد 3.6 درصد افزایش و ازنظر مبلغ یک درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود 2 میلیون و 500 هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۳۳ هـزار میلیارد ریال مبادله شد. در آبان ماه سال جاری 50.9 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با 23.8 درصد، 10 درصد و 8.1 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنــین 64.3 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (51.8 درصد)، اصفهان (6.3 درصد) و خراسان رضوی (6.2 درصد) مبادله شده اسـت که بیشترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
 
طبق این آمار، حدود ۶۸۶ هزار فقره چک به ارزشی بالغ‌بر 100 هزار میلیارد ریال در آبان ماه ۱۳۹۸ در کل کشور برگشت داده‌شده کـه نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد ۱۱ درصد افزایش و ازنظر مبلغ 2.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ۲۱۳ هزار فقره چک بـه ارزشـی بالغ‌بر ۴۶ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه موردبررسی در کل کشور ۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده‌شده است.
 
در آبان ماه ۱۳۹۸، در کل کشور معادل 660 هزار فقره چک به ارزشی بالغ‌بر ۹۵ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده‌شده است. درواقع در کل کشور ازنظر تعـداد 96.2 درصد و ازنظر ارزش 95.1 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
 
بااین‌حال به نظر می‌رسد در حالت کلی، میزان چک‌های برگشتی کاهش‌یافته است. محمدکاظمی نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفته است: محدودیت در صدور دسته‌چک و امکان توقیف مبلغ چک از تمام حساب‌های صادرکننده آن در قانون جدید در کاهش آمار چک‌های برگشتی تأثیر زیادی داشته است.
 
به گفته کاظمی، در اصلاحیه جدید دو اهرم گنجانده شد یکی اینکه برای کسانی که اعتبار مالی ندارند، دسته‌چک صادر نشود. برای این کار لازم است حساب فرد در تمام بانک‌ها بررسی شود. دوم اینکه اگر چکی برگشت خورد می‌توان از تمام حساب‌های صادر کنند چک در تمام بانک‌ها این مبلغ توقیف شود.