خصوصی سازی موفق عمل نکرده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسعود خوانساری امروز دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: مراسم تشییع همبستگی ملت را نشان داد اما بعد از آن متاسفانه دو حادثه بد که یکی کشته شدن عده‌ای از هموطنان در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی بود و مساله دوم مساله هواپیمای مسافربری اوکراینی و به دنبال آن به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان جوان و نخبه کشور بود که اغلب در خارج از کشور تحصیل می کردند، رخ داد.
 
وی افزود: در حادثه هواپیمای مسافربری چند نکته حائز اهمیت بود که یکی اصابت پدافند هوایی ایران به صورت اشتباه به این هواپیما و نکته دیگر اعلام دیرهنگام این حادثه و تناقضات مطرح شده در گزارشات راجع به اتفاق مذکور بود که به نوعی باعث خدشه دار شدن به همبستگی ایجاد شده بین مردم پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی شد.
 
وی   به برگزاری همایش امین الضرب گفت: یکی از مواردی که در این روزها باید به ان پرداخته شود بحث اعتماد عمومی است و معرفی چهره‌های سرشناس می‌تواند به اعتماد عمومی کمک کند.
 
خوانساری در ادامه با اشاره به شاخص های مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این رابطه مشکلات زیادی وجود دارد که حل آنها نیازمند وفاق ملی است.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در بحث تورم در 40 سال گذشته عواملی مثل تهدید تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها به طور متوسط 18 درصد تورم داشته است بیان داشت: در سال 97 تورم به 26.7 و در 7 ماهه  به حدود 40 درصد رسیده است.
 
وی همچنین با اشاره به رشد نقدینگی بیان داشت: رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم در 6 ماهه 98 به میزان 243 هزار میلیارد تومان اضافه شد و به این ترتیب نقدینگی از 1883 میلیارد تومان به 2126 میلیارد تومان رسید.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته منفی بوده است، بیان داشت: در سال‌های 74 تا 84 رشد سرمایه‌گذاری 30 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است اما در سال 97 به کمتر از 18 درصد یعنی به کمترین میزان در 40 سال گذشته رسیده است.
 
وی بیان داشت: بررسی ارقام بودجه شرکت های دولتی در سال 99 با اعداد ارقام بودجه در سال 70 که پروژه های خصوصی سازی شروع شد ارقام جالبی را نشان می‌دهد بطوری که در سال 70 این رقم 1206 میلیارد تومان بوده که اگر تورم 99 را به آن دخالت دهیم کل بودجه شرکت‌های دولتی 201 هزار میلیارد تومان است.
 
خوانساری اظهار داشت: رقم بودجه‌های دولتی در سال 99 پیش بینی شده که 1480 میلیارد تومان است که نشان دهنده 630 درصد افزایش شرکت‌های دولتی بوده که نشان می‌دهد نه تنها خصوصی سازی موفق نبوده بلکه کاملا یک اثر عکس هم داشته است.
 
وی با بیان اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور سال به سال و خیم تر می‌شود بیان داشت: به لحاظ نرخ استهلاک می توان گفت انباشت سرمایه نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش یافته است و با این روند حتی اگر وضعیت ریسک محیط اقتصادی کشور برطرف شود به واسطه تضعیف انباشت سرمایه روند تولیدی کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد. مگر اینکه وضعیت کسب و کار بهتر و سرمایه گذاری به صرفه‌تر شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه بیان داشت: اگر فضای کسب و کار بهتر و اعتماد عمومی افزایش یابد مشکلات حل می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به انباشت کالا در گمرکات بیان داشت: در این رابطه مکاتباتی با ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور انجام شده اما برای حل این مشکل تاکنون اتفاقی نیفتاده است در حالی که بخشی از این کالاها در گمرکات محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که با توجه به انباشت 10 ماهه در حال ازبین رفتن است. البته در این خصوص ظاهرا موافقت وزارت صمت حاصل شده اما بورکراسی بانکی مانع ترخیص این کالاها از گمرکات شده است.
 
خوانساری همچنین به مباحث مطرح شده در رابطه با فشارهای مالیاتی بیان داشت: در این بخش لازم است تا اصلاحات لازم انجام شود تا بنگاه های تولیدی با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم دچار آسیب نشوند.