همکاری با صندوق‌های مردم‌یار؛ مهر ایران یک گام دیگر برای اشتغال‌زایی برداشت
به گزارش پایگاه اطلعا رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اشتغال‌زایی با اینکه یکی از اهداف اساسی همه دولت‌هاست، در شرایط کمبود منابع با چالش مواجه می‌شود. هزینه بالای ایجاد شغل در زمانی که درآمدهای کشور کاهش یافته و محدود شده، دولت‌ها را به سمت حمایت‌های معیشتی که اغلب آثار کوتاه‌مدت دارند، می‌برد.
 
این در حالی است که دیگر اجزای نظام اقتصادی می‌توانند با تغییر هدف‌گذاری از حمایت معیشتی به ایجاد اشتغال، علاوه بر توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، هدف کوتاه مدت دولت یعنی معیشت را نیز در بلندمدت بیمه کنند. در این بین بانک‌ها با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار دارند، می‌توانند در رسیدن به این هدف‌‌ نقش داشته باشند.
 
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با تغییر دیدگاه از حمایت معیشتی به اشتغال‌زایی، در تلاش برای دسترسی به چنین اهداف بلندمدتی است. این تغییرات از حدود دو سال پیش آغاز شده و جامعه هدفی که پیش از این برای حفظ حداقل‌های معیشتی متقاضی وام قرض‌الحسنه بود، امروز می‌تواند با استفاده از این تسهیلات، کسب‌وکار خود را داشته باشد و حتی برای دیگران شغل ایجاد کند.
تغییر مسیر از حمایت‌های کوتاه مدت به اشتغال پایدار
 
ظرفیت‌های قرض‌الحسنه این امکان را فراهم می‌کند که روند پرداخت‌های خرد، به سمت ایجاد اشتغال و کسب‌وکارهای جدید، سوق پیدا کند. در شرایطی که شروع یک کسب‌وکار جدید، مستلزم تخصیص منابع قابل توجهی است، تسهیلات قرض‌الحسنه می‌توانند راهگشا باشند. تسهیلات ارزان‌قیمتی که با جلوگیری از تحمیل هزینه‌های مضاعف به متقاضیان، به فرصت‌های بالقوه اشتغال، امکان ظهور می‌دهند.
 
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در راستای اجرای سیاست‌های اشتغال‌زا می‌کوشد منابع قرض‌الحسنه را به توانمندسازی متقاضیان ایجاد شغل و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید اختصاص دهد. تلاشی که علاوه بر تأثیر بر نرخ بیکاری به‌عنوان یکی از متغیرهای اساسی اقتصاد کلان، معیشت صاحبان کسب‌وکار را در بلند مدت و به‌صورت پایدار تأمین می‌کند.
 
شناسایی جامعه هدف یکی از موارد مهم در ادامه موفقیت‌آمیز این روند است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همکاری با سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط توانسته، عملکرد مثبتی در این زمینه داشته باشد. صندوق‌های قرض‌الحسنه روستایی و صندوق‌های که تقریباً در تک‌تک محله‌های شهرهای کوچک و بزرگ با استفاده از منابع مردمی فعالیت می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در شناسایی جامعه هدف تأثیرگذار باشند. اکنون این صندوق‌ها فرصت یافته‌اند تا در کنار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دامنه خدمت‌رسانی خود را گسترش دهند.
۱۵هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زای وابسته به بسیج سازندگی، در تفاهم‌نامه‌ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و این سازمان، به خانواده مهر ایران پیوستند و از این پس می‌توانند از ظرفیت‌های حمایتی این بانک استفاده کنند.
حمایت مهر ایران از صندوق‌های مردم‌یار
 
مرتضی اکبری مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری، پیگری اهداف مشترکی را در زمینه توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه آغاز کرده‌اند. حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا، محور اصلی این تفاهم‌نامه است.
 
یکی از مأموریت‌های سازمان بسیج سازندگی، شبکه‌سازی گروه‌های جهادی است. گروه‌های اقتصادمحور نیز از زیرمجموعه‌های گروه‌های جهادی هستند. این سازمان با هدایت حدود ۴۰۰۰ نیروی آموزش دیده در قالب ۲۰۰ گروه تخصصی، مباحث مربوط به اشتغال‌زایی را به عموم مردم آموزش می‌دهد. این آموزش‌ها برای اینکه در عمل، قابلیت اجرا داشته باشد به منابع مالی نیاز دارد. تأمین این منابع از حدود یک سال و نیم پیش و با راه‌اندازی صندوق‌های مردم‌یار اشتغال‌زا آغاز شده است.
 
این صندوق‌ها که وابسته به سازمان بسیج سازندگی هستند، توانسته‌اند حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آورده مالی مردمی را برای اهداف اشتغا‌ل‌زایی و کارآفرینی جذب کنند. با این حال ادامه حیات موفقیت‌آمیز این صندوق‌ها در گرو حمایت بانک‌ها و سایر نهادهاست. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با امضای این تفاهم‌نامه علاوه بر اشتراک‌گذاری اندوخته دانش مدیریتی و اجرایی تجهیز و تخصیص منابع قرض‌الحسنه، ظرفیت‌های جدیدی را برای پرداخت تسهیلات توسط این صندوق‌ها ایجاد کرده است.
کمک به ترویج فرهنگ تعاون با همکاری صندوق های مردم یار و بانک مهر ایران
 
صندوق‌های مردم‌یار در یک سال‌ و نیم گذشته توانسته‌اند ۲۷ هزار شغل ایجاد کنند. این اشتغال‌زایی با پرداخت بیش از ۴۵ هزار فقره وام محقق شده است. بر اساس تفاهم‌نامه مشترک بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان بسیج سازندگی، تا ۱۵ هزار صندوق مردم‌یار اشتغال‌زا از حمایت‌های مهر ایران بهره‌مند خواهند شد.
 
صندوق‌های مردم‌یار با قرارگیری در کنار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران علاوه بر کمک به ترویج فرهنگ تعاون و همیاری در سطح کشور، می‌توانند ضمن استفاده از انواع خدمات بانکی، زمینه‌ساز به‌کارگیری منابع خرد برای توسعه کسب‌وکار در سطح روستاها و محله‌های شهری باشند.
 
اعضای فعال صندوق‌های وابسته به سازمان بسیج سازندگی که از این پس تحت پوشش حمایتی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قرار دارند، جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند. صندوق‌های مردم‌یار می‌توانند با افتتاح حساب در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دسترسی اعضای خود را به منابع ارزان‌قیمت قرض‌الحسنه تسهیل کنند.
 
این تسهیلات در قالب طرح‌های حمایتی و اعتبار در حساب جاری به اعضای صندوق‌های مردم‌یار پرداخت می‌شود. تسهیلات بدون سودی که مسیر اشتغال‌زایی و کارآفرینی را برای جمعیت قابل توجهی هموار می‌کند. اقساط ۳۶ ماهه و کارمزد ۴ درصدی از مزایای قابل توجه تسهیلاتی هستند که توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به اعضای صندوق‌های مردم‌یار سازمان بسیج سازندگی پرداخت می‌شود.
 
علاوه بر این، بانک سازوکاری را در نظر گرفته تا فرآیند اعطای وام‌های اشتغال‌زا با سرعت و سهولت انجام شود.