هجوم تقاضاهای سوداگرانه به بازار خودرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ عقیل مصطفایی درباره وضعیت فعلی بازار خودرو توضیح داد: از طرفی طی حدود دو ماه گذشته، نرخ ارز بعد از مدت‌ها ثبات در کانال 11هزار تومان، حدود 20درصد گران و همزمان ریال دچار افت ارزش شد؛ در این شرایط مردم تلاش می‌کنند با خرید کالا‌هایی مثل طلا، مسکن و خودرو ارزش ریالشان را حفظ کنند و به این ترتیب شاهد هجوم تقاضاهای سوداگرانه به همه بازارها از جمله خودرو و افزایش قیمت‌ها بودیم.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر، این روزها کشور به خاطر اتفاقات سیاسی و اقتصادی رخ داده در شرایط بسامانی به سر می‌برد و این موضوع نگرانی مردم از آینده را بیشتر کرده است؛ تجربه نشان داده در این وضعیت نیز تقاضاهای سوداگرانه ایجاد خواهد شد و قیمت‌ها به صورت غیرواقعی افزایش می‌یابد.
وجود تقاضا برای خودرو به رغم افزایش قیمت
 
این کارشناس خودرو اضافه کرد: میزان تقاضا در بازار خودرو با انتظارات تورمی مردم ارتباط مستقیمی دارد؛ هرچه قیمت دلار افزایش یابد ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند و از این رو مردم سعی می‌کنند با خرید کالاهایی همچون خودرو دارایی خود را حفظ کنند.
 
به گفته مصطفایی، بازار خودرو دو سالی است که گرفتار سوداگری شده و با وجود محدودیت‌‎‌هایی که خودروسازان برای خرید تنها یک خودرو برای هر فرد ایجاد کرده‌اند باز هم می‌بینیم بسیاری از مردم صاحب بیش از یک خودرو هستند که صرفا آن را برای کسب سود یا حفظ دارایی خریده‌اند.
 
این کارشناس خودرو همچنین به ممنوعیت واردات اشاره کرد و گفت: از آنجا که بخشی از عرضه خودرو به خاطر ممنوعیت واردات کاهش یافته، شاهد نوعی عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو هستیم که همین پیشی گرفتن تقاضا نیز بر قیمت این کالا تاثیر منفی گذاشته است.
 
او افزود: مسلما حفظ منابع ارزی کشور در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است اما درحالیکه واردات خودرو به خاطر جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولید داخل ممنوع شده می‌بینیم که بسیاری از قطعات خودروهای داخلی و حتی خودروهای چینی به صورت وارداتی تامین می‌شوند و مجددا خروج ارز صورت می‌گیرد.
 
مصطفایی گفت: حداقل طبق بودجه 99 تا پایان سال آینده واردات آزاد نخواهد شد و در این صورت دو رویکرد برای بازار خودرو وجود دارد؛ رویکرد اول خرید خودروهای موجود در گمرکات و استفاده از سایر خودروهای خارجی دست دوم، و رویکرد دیگر هجوم تقاضا برای خرید خودروهای تولید داخل با هر قیمتی است.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،این کارشناس درباره آینده بازار خودرو تصریح کرد: درحال حاضر، کشور و به طور کل خاورمیانه آبستن مسائل سیاسی و اقتصادی است و با این شرایط نه تنها آینده بازار خودرو بلکه هیچ بازاری قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توانیم چشم‌انداز درستی از وضعیت بازار ترسیم کنیم.