اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود؟
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ به دنبال ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی از زمان بحران مالی، اقتصاد جهانی آماده است تا کمی بهبود یابد. بانک جهانی گزارش خود درباره پیش‌بینی اقتصاد جهان در سال 2020 را منتشر کرد.
 
طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد جهانی در سال 2020، 2.5 درصد باشد که کمی از رقم 2.4 درصد سال 2019 بیشتر است. به نظر می‌رسد به‌تدریج تجارت و سرمایه‌گذاری بهبود یابد.
 
این گزارش همچنین نوشت: انتظار می‌رود اقتصادهای پیشرفته با رشد 1.4 درصدی مواجه شوند که از 1.6 درصد وضعیت قبلی بدتر است. این وضعیت ناشی از ضعف طولانی در بخش تولید است.
 
بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه شاهد رشد سریع 4.1 درصد هستند که از رشد 3.5 درصد سال گذشته بیشتر است. اما در بسیاری از اقتصادهای دیگر، رشد روند کاهشی داشته که به دلیل وضعیت ضعف صادرات و سرمایه‌گذاری بوده است.
 
*افزایش بدهی
 
یکی از ویژگی‌های سال 2020 رشد انباشت بدهی در بین اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه است که بیشترین میزان در 50 سال گذشته را به نمایش گذاشته است.
 
بدهی کل در بین این اقتصادها از حدود 115 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2010 به 170 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2018 رسیده است. دولت‌ها باید برای به حداقل رسیدن خطرات مرتبط با بدهی‌های بالا گام بردارند.
 
*کندی بهره‌وری
 
یکی دیگر از جنبه‌های ناامیدکننده از رشد جهانی، کندی رشد تولید طی ده سال گذشته است. رشد بهره‌وری-تولید به ازای هر کارگر-برای بالا بردن سطح زندگی و دستیابی به اهداف توسعه ضروری است.
 
متوسط بازدهی برای هر کارگر در اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه، کمتر از یک‌پنجم هر کارگر در اقتصادهای پیشرفته است.
 
*تورم چه می‌شود؟
 
به گزارش بانک جهانی، دو موضوع مهم دیگر چشم‌انداز اقتصاد در سال 2020 را تحت تأثیر خود دارد. یکی پیامدهای منفی کنترل قیمت و دیگری چشم‌انداز تورم.
 
درحالی‌که کنترل قیمت‌ها گاهی ابزاری مفید برای جلوگیری از نوسان قیمت برای خدمات و کالا است، اما باعث می‌شود سرمایه‌گذاری و رشد کاهش یابد و نتایج فقر بدتر شود و بار مالی به کشورها تحمیل شود.
 
اگرچه تورم در میان کشورهای کم‌درآمد طی 25 سال گذشته کاهش داشته است، اما پایین نگه‌داشتن و پایدار بودن آن قابل‌قبول نیست.
 
تورم پایین با تولید و اشتغال پایدار، سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ فقر در ارتباط است.
 
*رشد اقتصادی ایران چه می‌شود؟
 
به گزارش بانک جهانی، روند منفی رشد اقتصادی ایران در سال 2020 متوقف خواهد شد. طبق گزارش این سازمان، در سال 2019، رشد اقتصادی ایران منفی 8.7 درصد بوده است که در سال 2020 به صفر درصد و در سال 2021 به یک درصد خواهد رسید. این روند رشد یک‌درصدی در سال 2022 هم ادامه خواهد داشت. به گزارش این بانک، رکورد اقتصادی ایران در سال جاری تمام می‌شود.