کدام شرکت‌های فولادی تحریم شدند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،18 اردیبهشت امسال، در سالگرد خروج امریکا از برجام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی دستوری اجرایی تحریم‌هایی را علیه بخش فلزات ایران ازجمله آهن، استیل، آلومینیوم و مس اعمال کرد. ترامپ در این دستور اجرایی اعلام کرد: «در راستای کاهش درآمدهای ایران ازجمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، استیل، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تأمین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتارجمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذشده است.»
 
این دستور اموال و منابع شخصیت‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری و در رایزنی با وزارت امور خارجه مشخص می‌شود مسدود می‌کند. که شامل این موارد است: «- فعالیت در بخش آهن، استیل، آلومینیوم و مس ایران یا شخصی که مالکیت یا کنترل یا پیشبرد نهادی را بر عهده دارد که در بخش مس، آلومینیوم، استیل و آهن ایران فعال است؛ - از تاریخ صدور این دستور اجرایی، آگاهانه معامله بزرگی درفروش، تأمین یا انتقال کالاها یا خدماتی فعال بود که در ارتباط با بخش‌های آهن، استیل، آلومینیوم یا مس ایران باشد؛ - از تاریخ صدور این دستور، معامله بزرگی برای خرید، دستیابی، فروش، انتقال یا بازاریابی آهن، محصولات آهن، آلومینیوم، محصولات آلومینیوم، استیل، محصولات استیل، مس یا محصولات مس ایران انجام داده باشد.» همان زمان، کارشناسان اعلام کردند که این تحریم‌ها تازگی ندارد و بیشتر جنبه روانی بر بازار می‌گذارد. چراکه همان سال گذشته که امریکا از برجام خارج شد و طی مراحلی تحریم‌هایی مالی و حمل‌ونقل و کشتیرانی علیه ایران وضع کرد، همان زمان صادرات به‌طورکلی با مشکل مواجه شد. درواقع صنایع فلزی از همان سال گذشته با مشکل روبه‌رو شدند و تحریم جدیدی تأثیر آن‌چنانی دیگری بر این صنایع ندارد. به عبارتی فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال‌سنگ از ۷ اوت (۱۶ مرداد ۱۳۹۷) در فهرست نخست تحریم‌های امریکا قرارگرفته بودند.
 
حالا هم امریکا در اقدامی جدیدتر بازهم صنایع فولادی را هدف قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود آورده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۸ مقام ایرانیِ دخیل در اهداف بی‌ثبات‌کننده رژیم و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد، آلومینیوم، مس و آهن در این کشور که مجموعاً در سال میلیاردها دلار درآمد دارند اقدام کرد.»
 
در این بیانیه همچنین آمده است: «وزارت خزانه‌داری علاوه بر این ۱۷ تولیدکننده فلزات و شرکت‌های معدنی ایران، شبکه‌ای شامل سه نهاد مستقر در چین و سیشل و یک کشتی دخیل در خرید، فروش و انتقال محصولات فلزات ایران را تحت تحریم قرار داد.»
 
اسامی شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند عبارتند از: شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت آهن و فولاد افرا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت فولاد اصفهان، شرکت صنعت و معدن گل‌گهر، شرکت «هونگویان مارین»، مستقر در چین، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت خلاق تدبیر پارس، شرکت فولاد خراسان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت فولاد اوکسین، شرکت تجاری پامچل پکن (مستقر در چین)، شرکت POWER ANCHOR (مستقر در سیشل)، شرکت REPUTABLE TRADING SOURCE (مستقر در عمان)، شرکت فولاد صبا، شرکت فولاد کاوه جنوب. وزارت خزانه‌داری آمریکا نام کشتی HONG XUN با پرچم لیبریا را هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.