فاز بعدی توافق تجاری هم اجرایی می شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با اینکه خیلی از تحلیلگران معتقدند فاز اول توافق تجاری امریکا و چین تغییری در وضعیت تجارت و رشد اقتصادی جهان ایجاد نمی کند و تنها باعث بدتر نشدن ماجرا می شود، اما به نظر می رسد روسای جمهور دو کشور از این معامله راضی هستند. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، شی جینپینگ، رییس جمهوری چین گفته است فاز اول توافق تجاری هم به سود امریکا و هم به سود چین است و نشانه های آن به زودی مشاهده می شود. به گفته او این توافق برای کل جهان هم سودمند خواهد بود. بازارهای امریکا و چین و جهان واکنش مثبتی به این امر نشان داده اند. او گفت: ایالات متحده امریکا مایل است روابط نزدیکی با چین برقرار کند و در تلاش است هرچه سریعتر این توافق امضا و به اجرا برسد.
 
شی همچنین تماس تلفنی که روز جمعه با رییس جمهوری امریکا در رابطه با توافق تجاری داشته است را تایید کرد. ترامپ روز جمعه اعلام کرد که گفتگوی خوبی با همتای چینی خود داشته و قرار بر این است که چین خرید های گسترده ای از محصولات کشاورزی ایالات متحده را آغاز کند.
 
با این حال گزارش شینهوا، نشریه چینی جزییاتی از این توافق تجاری منتشر نکرده است. هفته گذشته دو کشور اعلام کردند که بر سر متن فاز اول توافق تجاری به نتیجه رسیده اند که شامل کاهش برخی از تعرفه ها و افزایش خرید محصولات کشاورزی است. در حالی که امریکا می گوید چین متعهد شده است در یک دوره دو ساله در مجموع 40 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از امریکا خریداری کند، اما چین میزان این خرید را مشخص نکرده است.
 
در همین حین، شی مسایلی دیگری را هم مطرح کرد: دخالت در درگیری های اخیر در تایوان، هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت دخالت در امور داخلی چین است و به منافع کشور آسیب می رساند و به اعتماد و همکاری متقابل منجر نخواهد شد.
 
در ماه اکتبر، کاخ سفید، شرکت های چینی ها را به دلیل نقض حقوق بشر علیه اقلیت های مسلمان سین کیانگ در لیست سیاه قرار داد. ترامپ همچنین اخیرا در پی اعتراضات پکن، دو لایحه حمایت از معترضین هنگ کنگی را به تصویب رساند.
 
به گزارش شینهوا، شی مایل به ادامه ارتباط با ترامپ برای تبادل نظر در مورد روابط دو جانبه و مسایل بین المللی و مشترک چین و امریکا است. البته روابط که مبتنی بر هماهنگی، همکاری و ثبات باشد.