آمادگی تهران- کوالالامپور برای توسعه همکاری‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛حسن روحانی رئیس جمهوری در دیدار با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی، همکاری کشورهای مسلمان برای مقابله با فشار قدرت‌های بزرگ را ضروری دانست.
  روحانی در این دیدار تأکید کرد: بسیاری از مشکلات مسلمانان به دلیل دخالت‌های امریکا، نظیر تحریم علیه ایران است. امریکا در تحریم علیه ایران به دلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است. در 5 ماه گذشته با وجود فشارهای حداکثری امریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم. وی افزود: دو کشور باید همکاری‌های علمی و فناوری خود را گسترش دهند و حوزه‌های انرژی، صنعت و گردشگری، همکاری‌های دریایی، حوزه فناوری اطلاعات، می‌تواند عرصه‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد. رئیس جمهوری با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک آماده است. نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با تأکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم. ماهاتیر محمد با اشاره به تأثیر تحریم‌های امریکا بر همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: برای افزایش دوباره همکاری‌های تجاری دو کشور تلاش می‌کنیم و برای همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم. وی با محکوم کردن تحریم‌های امریکا علیه ایران، اجلاس سران کوالالامپور را فرصتی برای تبادل تجربه میان کشورهای اسلامی دانست و افزود: ما روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهیم داد. رئیس جمهوری کشورمان همچنین در دیدار با «سلطان عبدالله»، پادشاه مالزی با قدردانی از اقدام بموقع نخست وزیر این کشور در برگزاری کنفرانس کوالالامپور به منظور بررسی مشکلات جهان اسلام، سه موضوع فلسطین، دخالت قدرت‌های بزرگ در مسائل داخلی مسلمانان و ضرورت پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام دانست. پادشاه مالزی نیز با قدردانی از حضور روحانی در اجلاس سران کوالالامپور، حضور ایشان را باعث ارتقای سطح اجلاس دانسته و آرزو کرد این اجلاس موجب خیر و برکت برای امت اسلامی باشد.
مسیر تحریم باید جایی متوقف شود
روحانی همچنین در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم خواست برای جهانیان روشن سازد که ابهامات و مشکلات با دیگر کشورها را از راه مذاکره قابل حل و فصل می‌دانیم. رئیس جمهوری ادامه داد: در ذهن برخی‌ها این گونه مطرح بود که یا ایرانی‌ها یا طرف مقابل اهل گفت‌وگو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می‌خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت‌وگو حل و فصل کرده و روابط نزدیک‌تری با کشورها داشته باشیم. روحانی افزود: در سال 97 و با اعمال تحریم و فشار بی‌سابقه اقتصادی با مشکلاتی مواجه شدیم، اما دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادگی در بهار سال 98 کنترل اوضاع را به دست گیرند و بعد از اردیبهشت ماه سال 98 آمارها نشان از بهبود شرایط و حرکت همه شاخص‌ها به سمت مثبت است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت -باخت بوده و نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیرقانونی است. امریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.
رئیس جمهوری افزود: ایرانیان مقیم خارج نیز از مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشار حداکثری اقتصادی دشمنان دچار سختی شده‌اند و با مشکلاتی مواجه هستند اما شما هم باید با سعی و تلاش و مقاومت این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید. روحانی در پایان سخنان خود به وزیر امور خارجه و رئیس دفتر رئیس جمهوری دستور داد موارد مطرح شده از سوی نمایندگان ایرانیان حاضر در مالزی را بررسی و برای رفع مشکلات مطرح شده اقدامات لازم را انجام دهند.