فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چین و آمریکا جمعه‌شب اعلام کردند که به توافق فاز اول تجاری دست پیدا کرده‌اند که شامل معافیت‌های تعرفه‌ای، افزایش خریدهای کشاورزی و تغییرات ساختاری در مورد دارایی‌های معنوی و مسائل تکنولوژی است.
 
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ترامپ با اشاره به اینکه این توافقی بسیار بزرگ و عالی است، گفت: تعرفه‌هایی که قرار بود از روز یکشنبه اجرایی شوند، لغو خواهند شد.
 
برخلاف آنچه اولویت چین در این مذاکرات اعلام شده بود، ترامپ گفت که تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار واردات چین پابرجا خواهند ماند. بااین‌حال اعلام شد که تعرفه‌های موجود برای ۱۲۰ میلیارد دلار از واردات چین به ۷.۵ درصد کاهش می‌یابد.
 
همچنین طبق گفته معاون وزیر تجارت چین، لیائو مین، این کشور در نظر دارد تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکایی که قرار بود از این یکشنبه اجرایی شوند را لغو کند.
 
از سوی دیگر قرار است چین خریدهای کشاورزی خود از آمریکا را به‌شدت افزایش دهد، هرچند مقدار این افزایش هنوز اعلام نشده است.
 
نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، اعلام کرد آمریکا و چین در نظر دارند این توافق را در ماه ژانویه در واشنگتن امضا کنند.
ارسال نظر