پایان باشکوه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سپتامبر امسال علی‌بابا یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ این شرکت را پشت سر گذاشت. جک ما، مؤسس مشهورترین شرکت حوزه تکنولوژی چین خودش را بازنشسته کرد تا پس از 20 سال، کار را رسماً به دست رده بعدی مدیران بسپارد. در این دو دهه، علی‌بابا نمادی از پیشرفت و جهش تکنولوژی در چین شد و همراه با رشد اقتصاد این کشور رشد کرد و جلو رفت تا امروز که هم نامش در تمام جهان شناخته‌شده است و هم بنیان‌گذارش را در رده ثروتمندترین‌های دنیا نشانده است. جک ما که همواره به برون‌گرایی و هیجان و جشن گرفتن به همراه کارمندانش معروف بوده است، در آخرین روز کار رسمی‌اش در شرکت یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های ممکن را برپا کرد تا خداحافظی باشکوهی با علی‌بابا داشته باشد. سایت کوارتز توصیفی از این جشن خداحافظی را به اضافه بخشی از صحبت‌های پایانی جک ما منتشر کرد که ترجمه خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید.
 
یک استادیوم پر از جمعیت؛ مملو از 60 هزار کارمندی که مچ‌بندهای روشن متصل به اینترنتشان را در فضا تکان می‌دادند. جک ما با یک کت چرمی کارشده و یک گیتار نارنجی روی سن می‌خواند و هزاران نفر برایش دست می‌زدند. مجری برنامه هم با یک بالن به میان برنامه آمده بود. همه اینها تنها چند صحنه از جشن بیستمین سالگرد تاسیس علی‌بابا در هانگ‌ژوی چین بود که هم‌زمان شده بود با پنجاه و پنجمین سالروز تولد جک ما و آخرین روز فعالیتش به عنوان رئیس این شرکت. از همان روز به بعد دانیل ژانگ جای جک ما را گرفت.
 
درست در روزهایی که بسیاری از چینی‌ها از جمله بسیاری از خانواده‌های مرفه‌تر قشر متوسط در مورد آینده اقتصاد چین و تنش‌های تجاری‌اش با آمریکا و بالا رفتن قیمت مواد غذایی نگران هستند، این رخداد بهانه‌ای شد برای جشن گرفتن یکی از حیرت‌انگیزترین موفقیت‌های اقتصاد چین در 20 سال گذشته و البته تقدیر از مردی که تبدیل به چهره جهانی خیزش تکنولوژی این کشور شد.
 
جک ما، معلم زبان انگلیسی سابق و ثروتمندترین چینی امروز با 40 میلیارد دلار ثروت، سخنرانی پراحساسی در آن جمع ارائه کرد و با چشمانی پر اشک از شرکتی که سال 1999 به کمک دوستانش در آپارتمانی کوچک در هانگ‌ژو تأسیس کرده بود خداحافظی کرد. بخشی از سخنرانی او را می‌خوانید:
 
* امروز روز بازنشستگی من نیست، شروع برنامه جانشینی‌های موفق در علی‌بابا است. معنای امروز درباره انتخاب شخصی نیست بلکه در مورد موفقیت سیستم شرکت است. دنیای امروز دارد تغییرات بنیادین زیادی را تجربه می‌کند که بر روی همه تأثیر می‌گذارند. چالش‌های جهانی شدن، اضطراب حاصل از فناوری‌های جدید و تنش‌های تجاری بین چین و ایالات متحده به همراه بدخیم شدن وضعیت محیط‌زیست همه نشانه‌های این هستند که به زودی عصر جدیدی از راه می‌رسد. تمام درد و سردرگمی‌ای که امروز داریم از نظر من تنها مشکلاتی موقت هستند که از سر می‌گذرانیم.
 
* در قرن بیست و یکم فارغ از این‌که که هستید و برای کجا کار می‌کنید، بزرگ‌ترین قدرتی که دارید مهربانی است. خیلی‌ها می‌گفتند که من آدم خوش‌شانسی هستم اما در واقع اشتباهاتی که علی‌بابا مرتکب شد دست‌کمی از سایر شرکت‌ها نداشت. اما ما تصمیم‌های درست زیادی هم گرفتیم، بیشتر به این خاطر که ما صرفاً این تصمیم‌ها را به خاطر تجارت نگرفتیم. تمام تصمیم‌های حیاتی ما در دو دهه گذشته تنها به خاطر پول نبود.
 
* این تصمیم (به کناره‌گیری از کار) تصمیمی نیست که بر اساس یک حس ناگهانی گرفته باشم و زیر هیچ‌گونه فشاری هم نبودم. در فضای آنلاین شایعاتی در مورد این بود که من از چیزی می‌ترسم. آدم‌های علی‌بابا هرگز از هیچ‌چیز نمی‌ترسند. تنها حسی که ما به آینده داریم نه ترس بلکه احترام است.