احتمال بروز فساد در روش‌های سنتی بانکداری وجود دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)«فرهاد دژپسند»  در مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالگرد تأسیس این بانک، افزود: هوشمندسازی سیستم‌ها یک بلوک شیشه‌ای ایجاد می‌کند و نمی‌توان فساد را در آن پنهان کرد، زیرا در معرض دید همه است. اگر حرکت اشتباهی نیز انجام شود، در محیط هوشمند با وسعت بالا منتشر می‌شود.
 
وی ادامه داد: در اقتصاد هوشمند مدل کسب‌وکار و سبک زندگی تغییر می‌کند. آنجا زمان ارزش پیدا می‌کند و انسان است که مدل‌های مکانیزه شدن را طراحی می‌کند.
 
دژپسند با بیان اینکه نباید نگران اشتغال در اقتصاد هوشمند باشیم، گفت: نگوییم وقتی از تکنولوژی سرمایه‌بر استفاده می‌کنیم، نیروی انسانی آزاد می‌شود. در اقتصاد هوشمند، انسان در جای صحیح خود قرار گرفته و می‌تواند خدمات جدیدی ارائه کند و سهم خدمات متنوع و اشتغال‌زا و پایدار در اقتصاد بالا می‌رود.
 
راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد
 
دژپسند همچنین اظهار کرد: می‌توان به آسانی، کارکردهای تحولات تکنولوژیک را در تحقق آرمان‌ها، اهداف و آموزه‌های دینی و در نظام بانکداری و تحقق بانکداری اسلامی تبیین کرد. شاید بتوانیم به بسیاری از اهدافی که برای بانکداری اسلامی برمی‌شماریم، با تجهیز و تسهیل فناوری‌های نوین، سریع‌تر، مطمئن‌تر و مناسب‌تر دست پیدا کنیم.
 
وی با بیان اینکه زمانی که بحث اقتصاد هوشمند مطرح می‌شود، باید بدانیم این گامی فراتر از اقتصاد دیجیتالی است، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های ذاتی و اجتناب‌ناپذیر اقتصاد هوشمند این است که به‌طور مستمر باید در روند و ریل نوآوری قرار بگیریم و برای استفاده بهینه از آنچه که داریم، با نوآوری‌های مدرن و متداول زمینه را برای حداکثرسازی استفاده از منابع و عوامل فراهم کنیم.
 
وی یادآور شد: در این فرآیند، باید به خلق منابع کمک کنیم و در این مسیر به خود ترمیمی رسیده باشیم، یعنی خود تصحیح‌کنندگی و خود ترمیمی یکی از ویژگی‌های این اقتصاد است.
 
بانکداری امروز ما از بانکداری الکترونیکی فاصله دارد
 
وزیر اقتصاد با اشاره به بانکداری الکترونیک در کشور گفت: بانکداری امروز ما از بانکداری الکترونیکی فاصله دارد. 
 
وی با بیان اینکه در سیستم سنتی هم کارمند و هم مشتری گلایه داشتند، تصریح کرد: در روش سنتی، وقت و کاغذ صرف می‌شد. در این مرحله به بانکداری بدون کاغذ رسیدیم که گام بزرگی است، اما باید گام‌های بعدی را برداریم.
 
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این مراسم اعلام کرد: از سال ۱۳۹۵ تا کنون منابع بانکی ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
 
مرتضی اکبری با بیان اینکه تلاش می شود که با استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، کمترین شعبه بانکی را داشته باشیم، افزود: توسعه بانکداری الکترونیک، حمایت از اشتغال‌های خرد، شفافیت و از جمله مواردی است که پیگیری می شود.
 
وی در رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی بانک گفت: با بانک‌های قرض‌الحسنه کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی ارتباطاتی برقرار شده است. در نتیجه این ارتباطات، شورای همکاری کشورهای اسلامی به‌مدت دو ماه شاخص‌های مختلف بانک را رصد کرد و جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را  اهدا کرد.
 
اکبری ادامه داد: همچنین رتبه سوم بانک‌های کشورهای اسلامی نیز از نظر رشد دارایی‌های منطبق بر شریعت از سوی نشریه بنکر به کشورمان به این بانک اهدا شده است.