بازدهی ۸۷ درصدی بورس از ابتدای سال
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، امروز (هجدهم آذر ماه) در سمینار "بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه" در دانشگاه بیرجند عنوان کرد:  نمودارهای منتشر شده بانک مرکزی  نشان می دهد، در یک افق ۱۰ ساله، میزان بازدهی بورس از همه بازارهای سرمایه گذاری بیشتر بوده است.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بازدهی بازار سرمایه در بازه ۱۰ ساله را ۲۴۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بازدهی بازار هایی همچون طلا و ارز نسبت به بورس فاصله زیادی دارد.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس از شفافیت به عنوان مهم ترین رکن بازار سرمایه یاد کرد و افزود: امروز خوشبختانه بورس ما جزو ۵ بورس شفاف دنیاست  و ساز و کارها در آن به نحوی تعبیه شده که امکان پنهان سازی مطلقا وجود ندارد.
 
یاسر فلاح افزود: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است و هیچ شرکتی بدون رعایت این اصل، امکان حضور در این بخش مهم اقتصادی را ندارد. بر همین اساس، باید حضور حداکثری شرکت های تولیدی در بازار سرمایه، آرزوی همه ما باشد. 
 
وی تصریح کرد: شرکت ها و بنگاه های تولیدی حاضر در بورس و فرابورس در طول سال ۱۶ مرتبه اطلاعات خود را منتشر می کنند. این شرکت ها و بنگاه ها باید میزان تولید و فروش ماهانه خود را روی سایت کدال- سامانه افشای اطلاعات ناشران بورسی و فرابورسی-  افشا و هر ۳ ماه یکبار نیز صورت های مالی خود را ارائه کنند.
 
 مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس افزود: امروز بیش از ۹۰ درصد شرکت ها اطلاعات خود را درست و به موقع روی سامانه کدال قرار می دهند. حدود ۸ درصد با تاخیر یکی دو روزه  این اطلاعات را افشا می کنند  و ۲ درصد باقیمانده هم که تاخیر بیش از حد دارند، جریمه می شوند.
 
یاسر فلاح ادامه داد: شرکت های بورسی به واسطه حضور فعال سهامداران، زیر ذره بین نظارتی و نگرش تیزبینانه آنها قرار دارند و  سهامداران به طور مرتب وضعیت شرکت ها را رصد می کنند تا آنها دچار انحراف و تخلف نشوند.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس با بیان اینکه طی چند سال اخیر نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور افزایش داشته و باتوچه به شرایط این نقش پررنگ تر نیز می شود ، افزود: از آنجا که بازار سرمایه یک بازار مولد در اقتصاد است، ضرورت دارد سهم این بازار در اقتصاد کشور افزایش یابد.   بنگاه ها و شرکت هایی که در بورس و بازار سرمایه حضور دارند، عمدتا بنگاه های تولیدی ایرانی اند که از طریق بازار سرمایه تامین مالی می کنند.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس اظهار داشت: امروز ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور ما چندان بالا نیست و تعداد کدهای سهامداری حدود ۱۳ میلیون است که که حدود ۱۵ درصد جمعیت کشور را شامل می شود. به عبارت دیگر هنوز ۸۵ درصد جمعیت کشور  خرید و فروشی در بورس نداشته و وارد این بازار نشده اند که این لطمات خاص خود را برای اقتصاد دارد.
 
وی با بیان اینکه سهامداری و فعالیت در بازار سرمایه کشور در صورتی که همراه با دانش مالی باشد، یک شغل بسیار خوب برای داشجویان حسابداری، مدیریت مالی و MBA  باشد، توصیه کرد  افراد همواره با تحلیل و نگاه بلند مدت در  این بازار حضور داشته باشند.