ایران می تواند روزی یک میلیون بشکه نفت بفروشد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سال گذشته همین موقع‌ها بود که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از لایحه بودجه 98 رونمایی ‌کرد و با اعلام یکسری از اعداد و ارقام بودجه گفت که «ادعا نداریم که بودجه خوبی را تنظیم کرده‌ایم، اما می‌دانیم که بهترین گزینه‌ها را آورده‌ایم.» بررسی کلی بودجه نشان داد که منابع بودجه دولت در سال 98 نسبت به 97 رشد ۱۲ درصدی داشته است. حالا بودجه سال 99 روی 1988 هزار میلیارد تومان بسته‌شده است. درباره لایحه بودجه 99 هم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز در سخنرانی تقدیم لایحه به مجلس اعتراف کرد که «بودجه سال آتی، بودجه استقامت است.»
 
احتمالا اولین مساله ای که در بودجه به چشم می آید، نفتی بودن و نبودن آن است. سال گذشته که تحریم‌ها آغازشده بود، دولت در لایحه بودجه 98، فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار را پیش‌بینی کرده بود. اما وضعیت آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و حتی برخی تحلیلگران معتقدند میزان صادرات نفت ایران به کمتر از رقم پیش‌بینی اولیه لایحه بودجه 98 بوده است؛ چیزی حدود 300 هزار بشکه در روز. بااین‌حال، با میزانی که دولت برای درآمدهای نفتی در بودجه 98 در نظر گرفته بود، گفته می‌شد وابستگی ۲۷ درصدی بودجه به نفت وجود داشته است. اما به نظر می‌رسد در سال آینده این وضعیت با تغییر مواجه شود. روحانی در سخنرانی خود در جلسه علنی مجلس در مورد بودجه سال 99 گفت: «این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی‌رغم تحریم‌ها کشور را به‌خصوص ازنظر نفت اداره می‌کنیم و تقریباً بودجه 99 با شرایطی که ما پیش‌بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته‌شده است با مقداری که برای بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم تقریباً نزدیک به هم است.» نوبخت هم در همین زمینه گفت: «کل صادرات نفت کمتر از ۴۷ تا ۴۸ هزار میلیارد تومان است درحالی‌که ما ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.» به‌هرحال طبق لایحه بودجه 99، منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی، 45 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.
 
امروز هم محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح لایحه بودجه۹۹ گفت: پیش‌بینی کردیم در سال ۹۹ روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کنیم که رشد آن منفی ۶۸.۴درصد بوده است. به گفته او قیمت هر بشکه نفت ۵۰دلار است که نسبت به سال ۹۸، ۵دلار کمتر در نظر گرفته شده است.
 
البته نوبخت این را هم ادامه داد که امروز قیمت نفت بالای ۶۳دلار برای هر بشکه است یعنی ما قیمت آن را ۱۴دلار کمتر در نظر گرفتیم. او گفت: هرچقدر بتوانیم باید نفت بفروشیم اما درآمد آن را در بودجه نیاوریم و صرف پروژه‌های عمرانی بکنیم.
 
درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به ترتیب ۱۸میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار و ۴میلیارد دلار خواهد بود. از این مبلغ ۸ میلیارد تومان سهم صندوق توسعه ملی، 3.25 میلیارد تومان سهم شرکت نفت و ۱۱میلیارد هم سهم دولت خواهد بود.
 
در حالی رییس سازمان برنامه و بودجه درباره فروش یک میلیون بشکه ای نفت در لایحه بودجه 99 صحبت می کند که گمانه زنی های مختلف صحبت از صادرات 300 هزار بشکه در روز دارند.