چند قدم تا صلح تجاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چین قصد دارد تعرفه برخی از محصولات امریکا ازجمله دانه سویا و محصولات گوشت خوک را از میان بردارد. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
این گزارش نوشت: چین در نظر دارد برخی از محصولات امریکا ازجمله دانه و سویا و محصولات خوک را از تعرفه معاف کند، حرکتی می‌تواند به مذاکرات تجاری و هدف آتش‌بس جنگ تجاری کمک کند.
 
وزارت دارایی این کشور روز جمعه اعلام کرد که برخی از محصولات وارداتی آمریکایی را از مالیات معاف می‌کند. البته مشخص نکرده است که این کالاها از چه تعداد یا چند مورد هستند.
 
چین تابه‌حال اقدام زیادی برای آشتی و صلح انجام داده است: در ماه سپتامبر، پکن اعلام کرد که برخی از محصولات ازجمله سویا و محصولات خوک از جدیدترین تعرفه‌ها معاف هستند.
 
در میان تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، تجارت سویا و گوشت خوک ضربه سختی خورد. هر دو محصول در میان هزاران کالای آمریکایی قرار داشتند که در ژوئیه سال 2018 با تعرفه‌های چینی مواجه شدند که در پاسخ به تعرفه‌هایی دولت ترامپ به ارزش 34 میلیارد دلار روی واردات کالاهای چینی بود.
 
کشاورزان سویای آمریکایی در این میان بیشترین ضربه را احساس کردند. قبل از اینکه چین اقدامات متقابل در برابر تعرفه‌های امریکا در نظر بگیرد، بزرگ‌ترین بازار این محصول امریکایی بود. در سال 2018، صادرات سویا به چین به 3.1 میلیارد دلار کاهش یافت که از 12.2 میلیارد دلار سال گذشته به‌شدت کمتر بود.
 
تولیدکنندگان گوشت خوک آمریکایی هم نگران از دست دادن بازار رو به رشد چین هستند. جایی که به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی، گله‌های خوک چین از بین رفته و تقاضا برای این محصول رشد داشته است.
 
هفته گذشته، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که این کشور قصد دارد امسال بیش از 3 میلیون تن گوشت خوک وارد کند که 40 درصد بیشتر از سال گذشته است.
 
قیمت گوشت خوک در چین افزایش‌یافته و به دو برابر سال گذشته رسیده است. تحلیلگران می‌گویند قیمت‌ها تا حدودی تعدیل‌شده است اما با نزدیک شدن به تعطیلات چینی قیمت‌ها دوباره افزایش می‌یابد.
 
مذاکره‌کنندگان چینی و آمریکایی حدود یک سال است در تلاش برای رسیدن به توافق هستند. هر دو طرف تا 15 دسامبر که زمان اعمال تعرفه‌های جدید امریکا در طیف گسترده‌ای از محصولات چینی است، فشار خواهند آورد.
 
بازار هنوز چشم‌انتظار توافق دو اقتصاد بزرگ جهان است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در کوتاه‌مدت نوسانات تسکین پیدا می‌کند اما توافق جامعی در کار نیست. به گفته آن‌ها بازارها انتظار دور بعدی تعرفه‌ها را ندارند، اما آنها شک و تردید دارند که قبل از سال نو میلادی فاز اول توافق تجاری هم اعمال شود.