22 نکته که رئیس جمهور درباره بودجه سال آینده گفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،
 
1- در بودجه سال ۹۹ چند موضوع حائز اهمیت است؛ بودجه ما در سال آینده مثل سال جاری، بودجه ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم هاست. این بودجه اعلام می کند علیرغم تحریم ها، ما کشور را اداره می کنیم.
 
2-بودجه سال ۹۹ خیلی بر نفت تکیه ندارد. درآمدی که برای فروش نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با بودجه عمرانی به هم نزدیک است. ۷۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.
 
3- بودجه عمرانی کشور از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ یعنی حدود شش برابر افزایش یافته است.
 
4- در ابتدای دولت یازدهم خودکفایی غذایی ۵۷ درصد بود و امروز به بالای ۷۴ درصد رسیده است و تا پایان سال آینده به بیش از ۸۲ درصد خواهد رسید
 
5- تولید بنزین ما در روز در پایان امسال به ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد درحالی‌که در آغاز دولت یازدهم، تولید بنزین ما در روز ۵۲ میلیون لیتر بود و با طرحی که درباره بنزین اجرا شده است، امیدواریم که خودکفایی بنزین ما تا سال‌های آینده ادامه پیدا کند.
 
6- طرح تحول سلامت هم مثل گذشته در سال آینده ادامه خواهد یافت. از افتخارات بزرگ دولت، طرح تحول سلامت است و تا پایان دولت دوازدهم هم در کنار این طرح خواهیم بود.
 
7- از لحاظ هزینه های سلامت ۳۷ درصد هزینه‌ها به گردن مردم بود، امروز به جای ۳۷ درصد، این رقم در شهرها به ۱۰ درصد و در روستاها به ۵ درصد کاهش یافته است.
 
8- در سال ۹۸ یک مسئله اساسی برای ما بهبود قدرت خرید مردم و شرایط زندگی آنان بود.این مسئله در بودجه ۹۹ هم مورد توجه ماست چرا که ما می‌دانیم در شرایط فشار و تحریم، مردم در سختی هستند و قدرت خرید آنان کاهش یافته است.
 
9- صادرات، واردات و جابجایی ارز ما در دنیا با مشکلات زیادی توأم است و صادرات نفت ما هم مشکلاتی دارد اما تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم.
 
10- در سال جاری ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم. در بودجه ۹۹ هم مجدداً ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم.
 
11- همه می‌دانید که ارز چند نرخی، کار بسیار سختی است چراکه باید از سوءاستفاده و فساد جلوگیری کرد اما در عین حال، دولت این مسئله را تحمل می‌کند تا مردم در فشار نباشند و بر این اساس سال آینده هم تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود. 
 
12- تامین کالاهای غیراساسی هم با ارز نیمایی خواهد بود و ما در این بودجه، ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مد نظر قرار دادیم بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.
 
13- ان‌شالله ما بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود، نیازی به خارج نداشته باشند و اخیرا هم مقام معظم رهبری دستوری در این زمینه دادند که ان‌شالله در شورای عالی فضای مجازی آن را پیگیری می‌کنیم.
 
14- در بودجه سال آینده، حقوق و مزایای مستمر کارکنان، بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه پیدا می‌کند و اجرا می‌شود.
 
15- مسئله مبارزه با فقر مطلق به عنوان یک مسئله مهمی که در چند سال گذشته در دولت دوازدهم آن را دنبال کردیم، امسال هم با اعتبار بیشتری پیگیری و دنبال می‌شود.
 
16- اعتبار لازم برای رتبه بندی معلمان در این بودجه پیش‌بینی شده است.
 
17- بخش بزرگ مدیریت طرح‌های ملی را به استان‌ها واگذار کردیم که مطالبه استان‌ها و نمایندگان بود. برای سال آینده ۶۵۰ طرح ملی به استان‌ها واگذار شده است.
 
18- دستگاه های اجرایی ما بودجه هایش برنامه محور خواهد شد.
 
19- دولت تلاش می‌کند برای کوچکسازی و عدم تصدی گری و بنابراین در دارایی‌های مازاد در سال آینده تلاش می‌شود که واگذاری انجام شود.
 
20- یکصد ردیف هزینه‌ای بودجه حذف شده و بودجه شرکت‌های دولتی امسال یک ماه زودتر خدمت مجلس تقدیم شده است. در بودجه سال آینده شرکت های دولتی ما ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهند کرد.
 
21- ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده اعم از دولت یا شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنن که باعث شکوفایی خواهد بود.
 
22- لایحه بودجه سال ۹۹ از حیث منابع و مصارف به میزان ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۱ هزار میلیارد ریال است که منابع بودجه عمومی دولت ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۲۹۳ هزار میلیارد ریال است.
 
23- منابع عمومی بودجه ما در واقع اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم ۴۸۴ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که می‌شود ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۶۸ هزار میلیارد ریال، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها ۷۲۹ هزار و ۳۵۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده و بودجه شرکت‌های دولتی ۱۴ میلیارد و ۸۳۹ هزار و ۴۵۸ هزار میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته شده است.