دلار در بودجه ۹۹ چند تومان می شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حالا که فصل تقدیم لایحه بودجه به مجلس است گمانه زنی درباره قیمت دلار در بودجه 99 بیشتر شده است. چند روز پیش، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت دلار در لایحه بودجه 99، گفت: قیمت دلار برای کالاهای اساسی در لایحه بودجه 99 همچنان 4 هزار و 200 هزار تومان پیش بینی شده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای سال 99 نیز تصمیم به استفاده از دلار 4200 تومانی برای تامین کالای اساسی دارد؟ توضیح داد: بله؛ تصمیم ما قطعی است زیرا اگر به جای دلار 4200 تومانی از ارز نیمایی استفاده شود، یعنی پذیرفته‌ایم از ابتدای فرودین ماه 99 مرغ و شکر به جای ارز 4200 تومانی با دلار حدود 11 هزار تومانی تامین شود که در این شرایط همه چیز گران خواهد شد، دولت به دنبال مهار تورم است.
 
حالا چند روز بعد از آن صحبت ها، زمزمه هایی از دلار 11 هزار تومانی در بودجه به میان آمده است. به گزارش تجارت نیوز، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی میزان نرخ تعسیر دلار را در بودجه سال ۹۹ معادل ۱۱ هزار تومان عنوان کرد. به گفته او، طبق مفروضاتی که برای بودجه شرکت‌ها در بودجه عمومی سال آینده وجود دارد، تامین درآمدهای نقدی را بر اساس دلار ۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 
نماینده مردم تفرش گفت: پیش‌بینی ما برای سال جاری این است که اگر قیمت دلار در بودجه یا واردات کالاهای اساسی تک نرخی شود، یعنی با همان ۱۱ هزار تومان پرداخت شود و در صورت لزوم بخشی از کالاها را به خصوص دارو را با قیمت ارزان‌تر در اختیار مصرف کننده قرار دهیم که می‌توانند کمک کننده باشد. وقتی دلار دو نرخی می‌شود خود به خود رانت ایجاد می‌کند. پیش‌بینی ما این است که دلار تک نرخی شود که همان ۱۱ هزار تومان است. در همین زمینه، یوسفیان ملا، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اشاره به این که نباید دلار را در لایحه بودجه بیش از ۱۰ هزار تومان تعیین شود، گفت: نرخ تسعیر دلار برای سال آینده باید بین هفت تا ۹ هزار تومان باشد و این نرخ عادلانه است.
 
با این حال، همتی، رئیس کل بانک مرکزی اخبار منتشره درمورد تعیین نرخ ۱۱ هزار تومان برای دلار در لایحه بودجه ۹۹را رد کرد. او گفت: «نظر دولت بر تداوم تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار در بودجه سال 99 است و بنای تغییر نرخ ارز کالاهای اساسی را ندارد.» اما از آنجا که تکذیب مسئولان در دنیای واقعی به معنای اتفاق نیفتادن آن خبر نیست، بعید به نظر نمی رسد، دلار با رقمی غیر از 4200 تومان در بودجه 99 در نظر گرفته شود.