نسبت کفایت سرمایه بانک ایران زمین بهبود می یابد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نسبت کفایت سرمایه که از تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون به ضرایب ریسک بدست می آید، یک شاخص کلیدی در تحلیل وضعیت بانک است که نشان می دهد، دارایی بانک تا چه حد در سبد مناسب سرمایه گذاری شده و از لحاظ ریسک و به کارگیری سرمایه در دارایی های مختلف از وضعیت مناسبی برخوردار است. حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانک ها و موسسات غیردولتی 8 درصد می باشد که این مراکز با افزایش سرمایه نسبت مذکور را افزایش می دهند.
براساس ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در سال گذشته، بانک ها و موسسات اعتباری ملزم به تدوین برنامه مشخص و مناسب به منظور بهبود وضعیت و کیفیت سرمایه نظارتی خود شدند. بنابراین با توجه به بانک محور بودن نظام تامین مالی کشور، تقویت منابع سرمایه ای شبکه بانکی مورد توجه بیشتری قرار گرفت و در همین راستا لازم بود، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که نسبت کفایت سرمایه آنها از حدود مقرراتی ۸ درصد شورای پول و اعتبار کمتر بود، با تدوین برنامه مشخص و مناسب، وضعیت و کیفیت سرمایه نظارتی خود را بهبود ببخشند. از اینرو طبق دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری شورای پول و اعتبار، چنانچه کفایت سرمایه کمتر از 3 درصد شود هیئت مدیره موسسات اعتباری موظفند حداکثر ظرف 90 روز کاری اقدام به افزایش سرمایه نمایند در غیر این صورت تشریفات قانونی انحلال موسسات را فراهم نمایند. 
در همین زمینه باید گفت نسبت کفایت به سرمایه بانک ایران زمین در سال 95 و 96 بر مبنای دستوالعمل های قدیمی بانک مرکزی به ترتیب 1.86 درصد و 1.5 درصد بود و بر مبنای دستوالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری مصوب اردیبهشت 97 به ترتیب در سال گذشته 10.2 درصد و تا پایان شهریور 98 بالغ بر 14.2 درصد شد.
لذا با توجه به نسبت کفایت سرمایه بانک ایران زمین و الزامات ، این بانک سرمایه خود را طی 2 سال و از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران از 4 هزار میلیارد ریال به 42 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.
این بانک در نظر دارد با فروش اموال تملیکی در سنوات آتی وضعیت مالی و عملکرد مالی خود را بهبود دهد به طوری که در پایان سال 1400 حداقل نسبت کفایت سرمایه طبق الزمات بانک مرکزی از سوی بانک مرکزی نیز رعایت گردد.
این گزارش می افزاید، 2 آذر بود که افزایش 950 درصدی سرمایه بانک ایران زمین محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تایید حسابرس و بازرس قانونی رسید و به سهامداران اطلاع رسانی گردید.
هیئت مدیره بانک ایران زمین طی جلسه ای در روز یکشنبه 26 خرداد 98 پیشنهاد افزایش 450 درصدی سرمایه و رسیدن آن از 4000 میلیارد ریال به 22000 میلیارد ریال را به سهامداران خود و مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ارائه نمودند. این افزایش سرمایه بنا به اعلام هیئت مدیره در راستای اصلاح ساختار سرمایه می باشد.
 
موضوع افزایش سرمایه مجددا در جلسه فوق العاده هیئت مدیره که روز چهارشنبه اول آبان ماه با حضور اعضا برگزار شد مطرح گردید تا سرمایه این بانک با افزایش 950 درصدی همراه شود و به 42000 میلیارد ریال برسد. هیئت مدیره پس از تصویب این مصوبه، پیشنهاد این افزایش 950 درصدی را مجددا به مجمع عمومی فوق العاده داد.
لازم به ذکر است، بانک ایران زمین با 2 هزار و 23 کارمند تا پایان شهریور 98 که 312 نفر در دفتر مرکزی، 310 نفر در شعب تهران و 1401 نفر در شعب استان های مشغول به کار هستند 21 اسفند 89 تاسیس شد و از 5 مهر 90 در فهرست تابلو فرابورس قرار گرفت.
سرمایه بانک در ابتدا 2000 میلیارد ریال بود که طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العااده صاحبان سهام در 29 تیر 90 از محل آورده نقدی به 4000 میلیارد ریال افزایش یافت و 27 اسفند در مرجع صبت شرکت ها به ثبت رسید.
تعداد شعب این بانک نیز درمجموع 310 شعبه تا پایان شهریور سال جاری می باشد که 64 شعبه در تهران، 243 شعبه در استان ها و 3 شعبه در مناطع آزاد واقع شده اند .