سایه مالیات بر سر بیمه‌های زندگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدمحمد کریمی ظهر امروز (یکشنبه) و درباره نتایج حضور امیدعلی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی در سندیکای بیمه‌گران و نشست با مدیران عامل شرکت‌های بیمه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری این مطلب را عنوان کرد.
 
وی درباره تناقض موجود درباره افزایش سهم بیمه‌های زندگی به ۵۰ درصد و رسیدن ضریب نفوذ به ۷ درصد در برنامه ششم توسعه با پیش نویس لایحه قانون مالیات‌های مستقیم و خارج شدن بیمه‌های زندگی از شمول معافیت‌های مالیاتی گفت: افزایش ضریب نفوذ یکی از موارد هدفگذاری روز بیمه و همایش بیمه و توسعه است و واقعیت نیز این است که اگر به بیمه‌های زندگی ورود پیدا نکنیم، ضریب نفوذ پیش بینی شده در برنامه ششم تحقق پیدا نخواهد کرد.
 
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته نیز ۵۰ درصد از ضریب نفوذ بیمه به رشته بیمه‌ زندگی مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا هم بحث معافیت‌های مالیاتی در رشته بیمه زندگی سالیان سال است که در حال اجراست و در ایران نیز تاکنون این موضوع اجرا می‌شده است اما در لایحه پیشنهادی این موضوع از شمول معافیت‌های مالیاتی خارج شده است.
 
کریمی با اشاره به مطرح شدن این موضوع با رییس کل سازمان امور مالیاتی، اظهار داشت: این لایحه هم اکنون در مجلس است و ما هم از نمایندگان مجلس درخواست داریم و پیگیری هم خواهیم کرد. اگر قرار است افزایش ضریب نفوذ که تکلیف خود نمایندگان مجلس بر صنعت بیمه است، محقق شود، بیمه‌های زندگی باید از مالیات معاف باشند.
 
وی ادامه داد: اگر بنا باشد به اصطلاح اینگونه گوشواره‌ها به صنعت بیمه آویزان شود، این صنعت قادر نخواهد بود وظیفه و مسئولیتی که بر گردن آن نهاده اند را انجام دهد و دیگر کسی سراغ خرید بیمه عمر و زندگی نخواهد رفت.
 
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران تصریح کرد در صورت تصویب لایحه مالیات‌های مستقیم و خروج بیمه زندگی از شمول معافیت‌های مالیاتی، نه تنها افزایش ضریب نفوذ بیمه نخواهیم داشت بلکه این موضوع متوقف شده یا کاهش خواهد یافت که در هر صورت به ضرر مردم است.
 
کریمی گفت: شاید رقم مالیاتی که برای اخذ از بیمه‌های زندگی در کلان کشور در نظر گرفته شده، رقم ناچیزی باشد اما این موضوع برای صنعت بیمه و آسایش مردم بسیار بالا و مهم است. وی درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از رشته ثالث نیز اظهار داشت: در جلسه امروز این موضوع با رئیس کل سازمان امور مالیاتی مطرح نشد اما چون نرخ حق بیمه ثالث توسط شورایعالی بیمه و با مجوز دولت تعیین می‌شود باید معاف از مالیات باشد.
 
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران تاکید کرد: ضریب خسارت در رشته ثالث بیش از ۱۰۰ درصد است و شرکت‌های بیمه نه تنها از محل فروش این بیمه‌نامه سودی ندارند بلکه ضرر نیز می‌کنند. کریمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری منطق اداره شرکت‌های بیمه و عوامل آن است، افزود: این موضوع همچنان در مجلس مطرح است و از نمایندگان نیز خواهش کرده‌ایم که آنها بیمه ثالث را جزو معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرند.