بانک‌های اسلامی برای جذب منابع محدودیت جغرافیایی ندارند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، موسی بزرگ اصل امروز در پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها، اظهار داشت: موضوع مهمی است و من چندین سال درباره موضوع حفظ ارزش پول مطالعاتی داشتم، خوشبختانه حاصل فقه پویا است و امروز راه حلی برای آن ارائه شده است.
 
وی ادامه داد: حسابداری و حسابرسی اسلامی پیش از این از نظر نظری و کاربردی مطرح شده و از بُعد نظری تفاوتی که با کشورهای غربی داریم، بحث نظری سود است. در اسلام، مسلمانان به دنبال حداکثرسازی سود نیستند زیرا سود متناسب با شرایط و اهداف محیط اقتصادی تعیین می شود.
 
رییس سازمان حسابرسی تصریح کرد: در بُعد کاربردی نیز سال ها است که سازمان حسابداری و حسابرسی اسلامی در بحرین شکل گرفته که ما نقشی در آن نداریم و دو مرکز تدوین استاندارد و کمیته شریعت دارند که مختص بررسی پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های معاملات در فقه شیعه و سنی است.
 
بزرگ اصل افزود: بانک‌های اسلامی همچنین با عدم محدودیت مرزهای جغرافیایی برای جذب منابع مالی مواجه هستند و دید ابزارهای مالی اسلامی جهانی است. به همین دلیل وقتی یک بانک اسلامی قصد جذب منابع در سطح بین المللی دارد، تکلیف مشخصی دارد و هیات استانداردهای حسابداری، استانداردهای لازم را ایجاد می‌کند.