بازگشت اژدها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)یک نظرسنجی از بخش تولید چین به طور غیرمنتظره ای نشان از رشد در این بخش از اقتصاد دارد. به نظر می رسد حمایت های دولت و ثبات اقتصاد جهانی جواب داده است. بلومبرگ در گزارشی به بازگشت دوباره رشد چین پرداخته است.
 
براساس شاخص مدیران خرید تولید که توسط دفتر ملی آمار چین منتشر می شود، این شاخص به 50.2 رشد کرده است. این اولین خوانش بالای 50 از ماه آوریل تا کنون بوده که نشان می دهد تولید با رشد همراه شده است. همچنین شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید هم به 54.4 رسیده است که بالاترین میزان از ماه مارس تا کنون بوده است.
 
این پیشرفت غافلگیر کننده امیدی در بخش اقتصادی چین ایجاد کرده که ممکن است اقتصاد چین را به سمت رشد تا حدود 6 درصد برساند.
 
البته با این وجود، بخش صنعت با تعداد زیادی از سرفصل های پیچیده از جمله خطرات افت قیمت و افزایش هزینه های تسهیلات رو به رو است.
 
البته تحلیلگران معتقدند داده های این ماه با وجود شاخص های اقتصادی متناقض چندان نمی تواند نشانه ثبات باشد. به گفته نی ون، اقتصاددان ارشد شرکت  Huabao Trust شاید این داده ها روند رو به بهبود را پیش بینی کنند، اما برای هر پیشرفتی باید حداقل تا سه ماه اول سال 2020 منتظر ماند.
 
در حالی که چین و ایالات متحده همچنان در حال برطرف کردن مشکلات فاز اول توافق تجاری هستند، اما پکن هنوز با این احتمال رو به رو است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در 15 دسامبر، تعرفه های اضافی روی واردات چین را اعمال کند.
 
به نظر می رسد در بخش صادرات هم اوضاع بهتر شده است و سفارشات صادراتی جدید به بالاترین سطح در هفت ماه گذشته رسیده است.
 
کسب و کارها بدون در نظر گرفتن اندازه آنها، وضعیت رو به بهبود را نشان می دهند. اگرچه گفته می شود شرکت های کوچک و متوسط همچنان در حال کوچک تر شدن هستند.
 
به نظر می رسد پکن باید اقدامات بیشتری برای حفظ رشد پایدار در سال 2020 انجام دهد. کارشناسان معتقدند با وجود روند رو به رشد، اما پکن احتمالا سیاست های دیگری برای چشم انداز روشن تر به کار خواهد گرفت.
 
بانک خلق چین نرخ بهره را از بودجه وام دهندگان تجاری در ماه نوامبر کاهش داده است. در حرکت بعدی در 6 دسامبر قرار است 187.5 میلیارد یوان (26.7 میلیارد دلار) وام میان مدت اعطا شود.
 
به نظر می رسد پکن تمام تلاش خود را به کار بسته است تا دوباره به دور رشد برگردد.