لزوم حذف دلار از تبادلات تجاری با اوراسیا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی کشورهای طرف قراداد اوراسیا گفت: ایران حذف دلار را با خیلی کشورها از جمله روسیه شروع کرده که این موضوع می‌تواند سطح مبادلات تجاری را به سرعت افزیش دهد.
 
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در همایش تجارت با اوراسیا ضمن اشاره به اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری این اتحادیه و سهم قابل توجه آن در تولید نفت و گاز و انرژی و رتبه نخست در این حوزه‌ها، از شکل‌گیری قطب اقتصادی بزرگ در دنیا نوید می‌دهد.
 
او ادامه داد: اراده دو طرف بر اجرای کامل توافق نامه است تا بتوانیم در سه سال آینده به توافق نامه تجارت آزاد دست پیدا کنیم. همه اراده مسئولان ایران بر اجرای کامل توافق نامه با هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری با پنج کشور اوراسیاست و همین اراده از سمت طرف مقابل وجود دارد و هیچ تصمیم خارجی هم خللی در اجرای این توافق نامه وارد نمی‌کند.
 
این مقام مسئول با اعتقاد به اینکه سطح مبادلات تجاری ایران و اوراسیا می‌تواند به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد، افزود: اکنون اتحادیه اوراسیا ۹۰۰ میلیارد دلار با دنیا تجارت دارد که سهم ایران از این رقم،  ۲.۶ میلیارد دلار است. همچنین سهم تجارت کشورهای عضو اورسیا با ایران حدود دو درصد است و این توافق نامه می‌تواند باعث توسعه روابط اقتصادی و تجاری شود.
 
مدرس خیابانی با اشاره به جایگاه اوراسیا در جایگاه تجارت جهانی و جایگاه ایران در تولید انواع محصولات معدنی و صنعتی افزود: امروز بیش از ۵۰ درصد روابط تجاری با کشور روسیه و بیش از ۵۰ درصد آن در حوزه محصولات کشاورزی است که امیدواریم با موافقت نامه فعلی، حوزه کالاهای کشاورزی و غذایی را به حوزه کالاهای صنعتی و معدنی افزایش دهیم.
 
قائم مقام وزیر صنعت معتقد است ارتقای سطح مبادلات تجاری مستلزم توسعه زیرساختهای تجاری شامل بانکی، بیمه‌ای، گمرکی، حمل و نقل و.. است.
 
او گفت: علیرغم اینکه تعرفه حاضر به ۸۶۲ قلم کالا محدود شده است، به نظر می‌رسد این مساله مقدمه‌ای است که تجار دو طرف شناختی پیدا کرده و طببیعی است که سطح مبادلات تجاری به این قلم‌ها محدود نخواهد شد.
 
این مقام مسئول با اشاره به الزامات ارتقای روابط تجاری خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه زیرساختهای بانکی و ایجاد شعب بانکهای ایرانی در اوراسیا در این راستا اهمیت دارد و به این منظور، سیستم بانکی کشور برای همکاری با بانک مشترک اوراسیا اعلام آمادگی کرده است.
 
قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به لزوم گسترش زمینه صنعت گردشگری بین طرفین بیان کرد: این بخش به دلیل پیشینه فرهنگی و ظرفیت‌های همجواری و منافع مشترک منطقه‌ای اهمیت بسیاری دارد؛ تسهیل صدور روادید بین دو کشور، اعطای ویزای تجاری، راه‌اندازی پروازهای مستقیم به ایران و کشورهای عضو اوراسیا سهم به سزایی در این بخش دارد.
 
به گزارش ایرنا ؛ او معتقد است اعزام هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد زمینه حضور شرکت‌های دو طرف در کشورها باعث افزایش سطح مبادلات تجاری خواهد شد.