نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات مبهم است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس بخشنامه بانک مرکزی، صادرکنندگان می توانند 20 درصد از حاصل از صادرات را به صرافی های مجاز برده و به اسکناس تبدیل کنند. 50 درصد از ارز حاصل از صادرات باید به سامانه نیما پرداخت شود و صادرکننده می تواند با 30 درصد از ارز  به دست آمده برای واردات به نام خود یا دیگری استفاده کند. هرچند رییس کل بانک مرکزی رضایت خود از میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام کرده اما صادرکنندگان همچنان با ابهام از این بخشنامه تبعیت می کنند.
 
براساس گفته های بعضی صادرکنندگان، بانک مرکزی تلویحا اعلام کرده که سهم روش های دیگر در بازگشت ارز صادراتی می تواند به نسبت پرداخت ارز به نیما افزایش پیدا کند اما به دلیل عدم اعلام این نظر در بخشنامه، ممکن است هر تغییر رویه ای از سوی صادرکنندگان با ایجاد مشکلات مالیاتی آینده برای آنان همراه شود چراکه براساس بخشنامه بانک مرکزی صادرکنندگانی که مطابق مقررات ابلاغ شده ارز خود را به چرخه اقتصاد کشور بازگرداندند، برای بهره‌مندی از تسهیلات به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.
 
یک صادرکننده به سایت خبری اتاق تهران در این باره می گوید:«بهتر است بانک مرکزی در این زمینه شفاف سازی کند تا صادرکنندگان دچار مشکل نشوند. اگر سهم واردات در بازگشت ارز به چرخه اقتصاد در مورد یک صادرکننده افزایش پیدا کند درحالیکه هیچ بخشنامه رسمی در این باره صادر نشده، وزارت اقتصاد و دارایی در رسیدگی های مالیاتی، برای شرکت ها ایجاد می کند و ممکن است معافیت مالیاتی صادرکنندگان حذف شود. از سوی دیگر برای بعضی صادرکنندگان امکان انتقال 20 درصد از ارز حاصل از صادرات به صرافی های مجاز وجود ندارد چراکه انتقال فیزیکی این حجم اسکناس ممکن نیست. اگر بانک مرکزی با بازگشت ارز حاصل از صادرات چه از طریق نیما و چه از طریق واردات مسئله ای ندارد و سهم مشخصی برای آن قائل نیست، بهتر است بخشنامه را به روز رسانی کرده و نظر خود را مکتوب کند».
 
مهلت چهارماهه دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان، در مورد بخشی از کالاهای صادراتی راهگشا نیست. هرچند صادرکنندگان کالاهای مصرفی مثل مواد غذایی و محصولات صنایع تبدیلی می توانند کالا را در این مدت زمان فروخته و ارز آن را بازگردانند اما در مورد بعضی اقلام مثل فلزات، مواد پتروشیمی و .. امکان صادرات با این سرعت وجود ندارد و محصول در انبار کشور مقصد برای مدت ها باقی می ماند تا به تدریج به فروش برسد. دولت خروج کالا از گمرک را به منزله صادرات کالا در نظر می گیرد اما در واقع صادرکننده هیچ پولی از فعالیت اقتصادی خود به دست نیاورده تا ارز آن را به چرخه اقتصاد بازگرداند.
 
بانک مرکزی اعلام کرده بیش از 100 شرکت صادراتی را به دلیل عدم بازگشت ارز به نیما به دستگاه قضایی معرفی کرده است که بیشتر آن ها بدون مشخصات دقیق بوده اند. با این حال ممکن است با وجود ابهامات بخشنامه بانک مرکزی اسامی شرکت های فعال و شناسنامه دار هم به این فهرست اضافه شود، شرکت هایی که در اصل نباید وارد این بازی شوند.