نامه سازمان بازرسی و ابلاغیه سازمان بورس درباره اقدامات غیرقانونی مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی توسط دولت و اتاق‌ بازرگانی ایران به عنوان بخش خصوصی مدتی است که دنبال  و انجام می‌شود و براین اساس اتاق بازرگانی ایران بدون گرفتن مجوزهای لازم با ایجاد یک مرکز رتبه‌بندی اقدام به رتبه‌بندی دارندگان کارت‌های بازرگانی نموده است. پیش از این اتاق بازرگانی درباره کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف به شدت مورد نقد کارشناسان و مسئولان قرار گرفته بود و بعضی ناظران بازار نیز این اقدام اتاق بازرگانی را نیز به کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف بی‌ارتباط نمی‌دانند.
 
بر این اساس با توجه به اینکه یکی از اهداف رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی بوده اما سازمان بورس و اوراق بهادار در مورخ 29 آبان 98 اعلام کرد: فعالیت مؤسسات رتبه‌بندی بدون اخذ مجوز از این سازمان ممنوع است. در این اطلاعیه آمده است به استناد بند 21 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، مؤسسات رتبه‌بندی از مصادیق نهادهای مالی هستند و طبق ماده 28 همین قانون، تأسیس آنها منوط به ثبت و فعالیت تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

 

همچنین چندی پیش در مورخ 98.7.13  نیز سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، اقدامات اتاق بازرگانی در تشکیل «مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران» که منجر به صدور مجوز تحت عنوان مؤسسه رتبه‌بندی به 16 شرکت شده است را غیرقانونی و به استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مصداق کلاهبرداری ذیل عنوان مجرمانه «تحصیل مال از طریق فریب مردم به اختیارات واهی و امیدواری به امور غیرواقع» دانسته و از تکرار تجربه فاجعه‌بار مؤسسات اعتباری غیرمجاز در حوزه نهادهای پولی ابراز نگرانی کرده بود.