نرخ تورم: چشم‌انداز تداوم روند نزولی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه شهریورماه معادل ۳۵ درصد بوده که در مقایسه با نرخ  ۵۲.۱ درصد در اردیبهشت‌ماه، کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. نرخ تورم ۳۵ درصدی شهریورماه، کمترین نرخ در یک سال اخیر بوده است. تداوم این روند می‌تواند به تثبیت بیشتر فضای اقتصاد کلان منجر شده و با کاهش نااطمینانی، خروج از رکود را تسریع بخشد.
 
بیشترین نرخ تورم ماهانه کالاها در شهریورماه مربوط به گروه چای، قهوه و آبمیوه (۵.۱ درصد) بوده که به نظر می‌رسد علت اصلی آن حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای بوده است. در مقابل کمترین نرخ تورم ماهانه نیز متعلق به گروه میوه و خشکبار بوده که با توجه به فصل برداشت بسیاری از محصولات، منطقی به نظر می‌رسد.

 

بررسی اجزاء شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرف‌کننده نشان می‌دهد که طی شهریورماه (مشابه ماه‌های اخیر)، نرخ تورم ماهانه کالاها منفی بوده و در مقابل تورم خدمات مثبت بوده است. همین مساله سبب شده تا نرخ تورم نقطه به نقطه در تمام گروه‌های کالایی (شامل بادوام، کم‌دوام و بی‌دوام) روند نزولی خود را ادامه دهد و در شهریورماه نوعی همگرایی بین هر سه گروه در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد ایجاد شود. نکته قابل ذکر در این میان، کاهش شدید نرخ تورم کالاهای بادوام از محدوده ۱۲۰ درصد در اردیبهشت‌ماه به حدود ۴۰ درصد در شهریورماه است. به نظر می‌رسد ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش حدود ۲۰ درصدی نرخ ارز در نیمه اول سال، از اصلی‌ترین علل این امر بوده است. با توجه به این موارد و با در نظر گرفتن ثبات نسبی ایجادشده در بازار ارز، انتظار کاهش تورم نقطه به نقطه (با روند آرام‌تر) در ماه‌های آینده وجود دارد اما باید توجه داشت که نوسانات دوباره بازار ارز می‌تواند مجددا شرایط تورم را معکوس کند.

از دیگر نکات قابل ملاحظه در مورد اجزاء شاخص قیمت، رشد پیوسته شاخص اجاره در شش ماه اخیر است. محاسبه نسبت شاخص اجاره به شاخص کل کالاها و خدمات نشان می‌دهد که روند افزایش قیمت اجاره در ماه‌های اخیر سریع‌تر از مجموع قیمت‌ها بوده است. با توجه به آنکه این مولفه، سهمی حدود یک-سوم در سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوار دارد و با توجه به آنکه قراردادهای اجاره غالبا دوازده‌ماهه هستند، انتظار می‌رود اجاره‌بها، سهم زیاد در کند نمودن آهنگ نزولی تورم در ماه‌های آتی ایفا کند.

در مورد نرخ تورم نیمه دوم سال ۱۳۹۸ نیز می‌توان براساس سناریوی خوشبینانه (میانگین نرخ تورم شش ماه گذشته)، سناریوی محتمل (میانگین نرخ تورم دوازده ماه گذشته) و سناریوی بدبینانه (میانگین نرخ تورم سال ۹۷) به ترتیب انتظار ثبت ارقام ۲۴ درصد، ۲۸ درصد و ۳۲ درصد را برای نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان اسفندماه انتظار داشت.