بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، حمید حسینی گفت: بورس انرژی اگر بتواند در عرضه فرآورده های نفتی منظم و مستمر عمل کند، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده های نفتی در منطقه می تواند افزایش پیدا کند.
 
وی افزود: گاهی در معادلات حرف و حدیث هایی در خصوص عرضه کالا مطرح بود ولی با ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی محیط شفافی ایجاده شده و امکان خرید و فروش برای همه خریداران خارجی و فعالان داخلی از طریق بورس فراهم شده است.
 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور با تاکید بر اینکه ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی می تواند به انحصار و ابهاماتی که در حوزه صادرات محصولات انرژی وجود دارد، پایان دهد، گفت: طی این دو ماه بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است.
 
وی به نقش بورس انرژی در صادرات فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون که نفت و فرآورده های نفتی تحریم هستند و خود شرکت نفت نیز تحریم است، بورس انرژی می تواند در این حوزه  فعال تر و پررنگ تر ظاهر شود؛ چرا که شرکت نفت یا شرکت های دولتی در حوزه صادرات محدودیت دارند.
 
حسینی افزود: ما روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی داریم که مازاد بر نیاز داخل است و تبدیل به انواع فرآورده ها می شود . بخشی از این تولید  از طریق دریا صادر می شود که تا به حال در بورس ارائه نشده و قرار است به زودی آن اقلام نیز وارد بورس شود و قطعا وزن بورس افزایش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: بقیه تولیدات پالایشگاه ها هم که از مرزهای زمینی صادر می شدند تا به حال از بورس عرضه می شده و قطعا اگر آن فروشی که توسط شرکت نفت دارد انجام می شود از طریق بورس عرضه شود، می تواند راه را برای عده ای که شاید تا به حال دسترسی و شناخت لازم را  برای ورود به معاملات نداشته اند باز کند. ضمن اینکه خریداران خارجی نیز خودشان می توانند با اطمینان بیشتر وارد شوند و خرید کنند.
 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور در خصوص نوع پرداخت ها توسط خریداران خارجی در بورس انرژی اظهار کرد: در بورس عمدتا پرداخت ها بر اساس ریال است و برای خریدار خارجی امکان خرید وجود دارد . اگر قرار است محموله های بزرگ در بورس وارد و معامله شود قطعا جابه جایی اینها بر اساس ریال و تبدیل ارز به ریال کار آسانی نیست، لذا پیشنهاد داده ایم که برای معاملات بتوانیم هم ارز خارجی و هم ریال دریافت کنیم.
 
وی در رابطه با صادرات بنزین نیز گفت: خوشبختانه با راه اندازی سه فاز پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین در پالایشگاه های داخلی به بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است و با توجه به میزان مصرف کشور، روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین مازاد داریم.
 
حسینی افزود: بخش عمده بنزین مازاد اکتان ۸۷ و اکتان ۹۱ است و در بعضی از بازارها می توانیم صادرات کنیم؛ ولی این بازارها محدود هستند و محصولات صادراتی ما بیشتر در پاکستان و افغانستان مصرف می شود. ضمن اینکه داریم بنزین با اکتان ۹۵ نیز می فروشیم و عراق یکی از خریداران بنزین اکتان ۹۵ ایران است.