سال بد ثروتمندان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سال 2018، سال خوبی برای میلیاردرهای جهان نبود. طبق گزارش جدید بانک سوئیسی UBS و موسسه حسابرسی PwC، پس از 5 سال رشد، در سال 2018، ثروت مجموع میلیاردهای جهان 4.3 درصد یا 388 میلیارد دلار کاهش یافت. تا پایان سال هم 57 میلیاردر از مجموعه 2101 میلیاردر سراسر جهان کم شدند. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
براساس این گزارش، دلیل این وضعیت، مجموعه وقایع اقتصادی و مالی، از جمله تنش های تجاری و نوسانات بازار بوده است.
 
*ضربه سخت به آسیا
 
میلیاردرهای آسیا بیشترین سقوط ثروت خود را مشاهده کردند. ارزش خالص میلیاردرهای چینی در محاسبه با ارزش دلار، 12.3 درصد کاهش یافته است. حدود نیمی از این افت به دلیل کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار امریکا بوده است.

 

 

این منطقه همچنین بیشترین تعداد میلیاردر را از دست داد. در این منطقه چین و هند بیشترین افت را داشتند. چین به تنهایی 48 میلیاردر را از دست داد و 325 میلیاردر هم این کشور را ترک کردند.

با این وجود، آسیا مدعی است که بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را در اختیار دارد. میلیاردرهای چین طی 5 سال گذشته به شدت رشد کردند و بعد از امریکای شمالی به دومین گروه میلیاردرهای بزرگ جهان تبدیل شده بودند.

*چه کسانی نجات پیدا کردند؟

با وجود ضرر و زیان های جهانی، میلیاردرهای امریکا در سال گذشته بهترین ها را به دست آوردند. به دلیل موفقیت ها در عرصه فناوری، ایالات متحده میلیاردرهای بیشتری پیدا کرد.

در پایان سال 2018، 89 میلیاردر در عرصه تکنولوژی وجود داشت که از 70 مورد سال 2017 بیشتر است.

در امریکا تعداد کل میلیاردها در سال 2018، 4.8 درصد افزایش یافت و در کل منطقه به 749 میلیاردر رسید.

کارآفرینان فناوری سعی در ادامه کارشان با وجود فشارهای اقتصادی داشتند. تقریبا یک سوم از ثروت آنها در پنج سال گذشته از همین مسیر به دست آمده بود.

میلیاردرهای حوزه فناوری تا پایان سال 2018، در مجموع 1.3 تریلیون دلار در اختیار داشتند . طی پنج سال گذشته ثروت خالص آنها تقریبا دو برابر شده است.

*تاثیر معنادار

میلیاردرها در سراسر جهان همچنان درگیر امور بشردوستانه هستند. 400 میلیاردر از 500 میلیاردر برتر اقدامات خیرانه انجام می دهند.

میلیاردرهای امریکایی، کمک های خود را در داخل و خارج از کشور اهدا می کنند. در حالی که میلیاردرهای اروپایی عمدتا به پروژه های بین المللی و میلیاردرهای آسیایی هم کمک هایشان به صورت محلی در نظر می گیرند.

در سطح جهانی، آموزش و پرورش بیشترین کمک میلیاردرها در سال 2018 را به خود جذب کرده بود و بعد از مراقبت های بهداشتی و فرهنگ و هنر قرار داشتند. فقر و محیط زیست کمترین کمک های خیرخواهانه را دریافت کردند.