نرخ تورم چین رکورد می‌زند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شاخص قیمت مصرف‌کننده چین با سریع‌ترین رشد در 8 سال گذشته روبه‌رو شده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره نرخ تورم در چین منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده در ماه اکتبر بیش از میزان سه سال گذشته با کاهش مواجه شد. این وضعیت هم به دلیل کاهش تقاضا و جنگ تعرفه‌ای امریکا و چین بوده است.
 
شاخص بهای تولیدکننده (PPI) به‌عنوان شاخص اصلی سودآوری شرکت‌ها، در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته 1.6 درصد کاهش یافت که نشانگر شدیدترین کاهش از ژوئیه سال 2016 است. تحلیلگران برای نرخ تورم کاهش 1.5 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.
 
در مقابل اما شاخص قیمت مصرف‌کننده چین تقریباً در هشت سال گذشته، با سریع‌ترین رشد در حال افزایش است. این افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده بیشتر به دلیل افزایش قیمت گوشت خوک بوده است. بیماری تب آفریقایی گله‌های خوک این کشور را نابود کرده است.
 
برخی تحلیلگران معتقدند افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده در چین می‌تواند برای سیاست‌گذارانی که به دنبال تحریک تقاضا هستند، نگرانی‌هایی را ایجاد کند.
 
بااین‌حال تورم اصلی –به‌استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی- با فشاری میانه باقی‌مانده است. تورم کارخانه‌ها با شاخص‌های دیگر هم‌تراز است که کاهش تولید در ماه اکتبر را نشان می‌دهد.
 
درحالی‌که واشنگتن و پکن روی نهایی کردن فاز اولیه توافق تجاری کار می‌کنند، اما بسیاری تحلیلگران باسابقه لغو ناگهانی مذاکرات قبلی در ماه می، همچنان محتاط هستند.
 
در همین حال انتظار می‌رود که تولیدکننده چینی همچنان با فشار مداوم از تعرفه‌های موجود روبه‌رو شوند.
 
تعرفه‌های بیشتر ایالات‌متحده علیه چین از 15 دسامبر اعمال خواهد شد، اگرچه مقامات چینی و آمریکایی گفته‌اند که در صورت تکمیل توافق تجاری فاز یک، تعرفه‌های را پس می‌گیرند.
 
بااین‌حال، روز جمعه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرده است که با عقب‌نشینی تعرفه‌ها موافقت نکرده است.
 
طبق مطالعه منتشرشده، جنگ تجاری که بیش از یک سال است آغازشده، 35 میلیارد دلار برای چین هزینه ایجاد کرده است. این هزینه‌ها هم به دلیل کاهش واردات امریکا از چین و افزایش قیمت مصرف‌کننده آمریکایی بوده است.
 
شاخص بهای مصرف‌کننده چینی در ماه اکتبر نسبت به سال قبل 3.8 درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان از ژانویه 2012 است. تحلیلگران میزان افزایش را 3.3 درصد تخمین زده بودند.
 
بعدازاینکه تب آفریقایی تعداد زیادی از دام‌های چین را نابود کرد، نرخ تورم با رشد بیشتری مواجه شد. به گفته دفتر آمار چین، قیمت گوشت خوک در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته، دو برابر شده است.