حقیقی‌ها عامل نوسان بازار سهام هستند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وضعیت بازار سهام سینوسی است. روزی 8 هزار واحد بالا می رود و روزی دیگر 6 هزار واحد سقوط می کند. البته که در کل رقم کل شاخص رشد کرده است، اما به نظر نمی رسد دماسنج اقتصاد، منعکس کننده وضعیتی از اقتصاد کشور باشد. عده ای نوسانات بورس را دستکاری شده عنوان می کنند، اما گروهی دیگر هم ورود حقیقی ها به بازار بورس را دلیل این وضعیت می دانند. عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران وضعیت بازار سهام را تحلیل کرده است.
 
*دلیل این نوسانات بازار بورس در چند وقت گذشته چیست؟
 
این برخوردها بیشتر هیجانات بازار است. نوسانات جز ذات بازار است.  به خصوص در بازار سرمایه چنین مسایلی بیشتر رخ می دهد. به خصوص اینکه برخی افراد بدون تحلیل وارد بازار می شوند و با کوچک ترین نوسان منفی می خواهند از بازار خارج شوند و فشار را برای عرضه بیشتر می کنند. بنابراین این هیجانات بدون تحلیل است و عمدتا باید با نگاه میان مدت و با تحلیل وارد بازار شد. افراد حرفه ای وارد بازار شوند و آنهایی که سررشته ندارند بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری و با مشورت افراد متخصص وارد این بازار شوند. اما اینکه بازار به طور کلی مثبت است، برمی گردد به عقب ماندگی این بازار نسبت به سایر بازارها. به اعتقاد من کلیت بازار امسال نباید منفی باشد. 
 
*چرا نباید منفی باشد؟ بعضی تحلیل ها رشد بازار بورس را به دلیل رشد شرکت های صادراتی و افزایش قیمت دلار اعلام کرده اند.
 
سال گذشته و امسال برآیند رشد بورس بالاتر از رشد دلار نبوده است. اگر قرار باشد ارزش بازار را قبل از افزایش نرخ دلار با الان که بعد از افزایش نرخ دلار است اندازه بگیریم، متوجه می شویم که این دو بازار هم راستای هم رشد نکرده اند.
 
*در حالت بدبینانه آیا سهام ها به صورت صوری خرید و فروش نمی شود؟
 
نوسانات اخیر در مقیاس بزرگ رخ می دهد. شاید خرید و فروش های صوری نقش مختصری داشته باشند، اما در این مقیاس نمی توان تنها با این اقدامات این میزان نوسان ایجاد کرد. گردش و رقم شاخص کل بالاست. در حال حاضر چه در ورود و چه در خروج، حقیقی ها ایفای نقش می کنند. آن هم به دلیل عدم جذابیت در سایر بازارهاست. در حال حاضر رشد بازار طلا، ارز امسال منفی بوده اند. بازار مسکن هم نیاز به سرمایه کلان دارد. بحث سپرده های بانکی هم باید به ماجرا اضافه کرد که جذابیتش را به مقداری از دست داده است. بنابراین وضعیت کلی باعث شده مردم بیشتر به بازار سرمایه روی بیاورند. سرمایه خرد به سمت بازار سرمایه آمده است.