بزرگ‌ترین مشکل بلاک‌چین چیست ؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بیت‌کوین یک روش پرداخت دیجیتال است که بر مبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود. این نام در دنیای کسب‌وکار و معاملات دیجیتال چند سالی است که شنیده می‌شود اما در دو سال اخیر توانسته است خودش را تبدیل به موضوعی برای بحث‌های عمومی کند. این نام دیگر منحصر به پیشروان صنعت و تجارت نیست و گاهی از زبان مردم عادی هم شنیده می‌شود، کسانی که گاه با جست‌وجو در اینترنت به دنبال پاسخ این سؤال بگردند که بیت‌کوین چیست و قرار است چه تحولی در بازار ایجاد کند. اما برای آن عده‌ای که از ابتدای ظهور این پدیده در حال رصد اوضاع بوده‌اند بیت کوین دیگر یک مفهوم شناخته‌شده و قابل سرمایه‌گذاری است که قرار است خیلی زود آینده معاملات را در دست بگیرد. تیم دریپر یکی از همین آدم‌ها است که می‌گوید: «من مشتاقانه منتظر روزی هستم که بتوانم با استفاده از سرمایه بیت‌کوین شرکتی تأسیس کنم که حقوق کارمندان و مزد تامین‌کنندگان کالا و خدماتش را با بیت‌کوین می‌پردازد، روزی که همه این حساب‌وکتاب‌ها به صورت خودکار و از طریق بلاک چین انجام می‌گیرد. در انتظار روزی هستم که قبض‌ها و صورت‌حساب‌هایم را با بیت‌کوین پرداخت کنم و تمامی قراردادهای حقوقی‌ام تبدیل به قراردادهای هوشمند شوند.»
 
تیم دریپر متولد 1958، سرمایه‌گذار آمریکایی و مؤسس شرکت دریپر فیشر جوروستون است از عمده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های او می‌توان به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیدو، هات‌میل، اسکایپ، تسلا و توییتر اشاره کرد. اما آنچه سبب شد او بیشتر از هر زمان دیگری تبدیل به سوژه‌ای برای خبرهای حوزه سرمایه‌گذاری شود، جولای سال 2014 بود که در مزایده‌ای که دولت آمریکا برگزار کرد دست به خرید قابل توجهی از بیت‌کوین‌های ضبط‌شده از شرکت سیلک رود (جاده ابریشم یک بازار الکترونیکی و تحت وب بود) زد. او حالا یکی از سردمداران حامی بیت کوین به شمار می‌رود. حمایت او از این حوزه از آنجایی قابل توجه است که از او به عنوان یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین چهره‌های سیلیکون ولی یاد می‌شود. نشریه فوربز در سال 2018 با تیم دریپر و پسرش آدام گفت‌وگویی انجام داد تا نظر آنها را در مورد امروز و فردای بیت‌کوین و مفاهیم مرتبط با آنها جویا شود. این پدر و پسر ایمان راسخی به این نحوه پرداخت دیجیتال دارند و این را بارها در این گفت‌وگو نشان می‌دهند. ترجمه این مصاحبه را در این بخش می‌خوانید.
 
اوایل سال 2018 تیم دریپر، میلیاردر و سرمایه‌گذار پیش‌بینی کرد که قیمت یک واحد بیت کوین تا سال 2022 به 250 هزار دلار می‌رسد. با وجود اینکه چند ماه پس از این پیش‌بینی ارزش بیت‌کوین تنزل پیدا کرد دریپر معتقد است که ارزش آن دوباره رشد می‌کند. در سال 2014 که سیستم سیلک رود زمین خورد، ضابطان قضایی در آمریکا 144 هزار واحد بیت‌کوین را به حراج گذاشتند، تیم دریپر در همان زمان 40 هزار بیت‌کوین را با مبلغ 24 میلیون دلار خرید. هم تیم و هم پسرش آدام دریپر از نخستین حامیان بیت‌کوین بودند. تیم دانشگاه دریپر را تأسیس کرد که دوره‌های رایگانی در مورد بیت‌کوین برگزار می‌کند. پسرش آدام شرکت بوست وی‌سی را تأسیس کرد که یک صندوق سرمایه‌گذاری از رده مراکز رشد (انکوباتور) است و بر روی تکنولوژی بلاک‌چین و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کند. در این گفت‌وگو این پدر و پسر در مورد بیت‌کوین، رمزارز (cryptocurrency) و تکنولوژی بلاک‌چین که به نظر آنها در حال تغییر دادن دنیای ما است صحبت کرده‌اند.
 
در حوزه واقعیت‌های جدید دنیای تجارت الکترونیک و بورس مانند بیت‌کوین، چه وقایع مهمی بود که رخ دادنشان را پیش‌بینی کرده بودید و چه اتفاقاتی بود که فکر می‌کردید رخ دهند اما محقق نشدند؟
 
آدام دریپر: من فکر می‌کردم که پرداخت‌ها بخش بزرگ‌تری را در کلیت بازار رمزارز به خودشان اختصاص دهند. هنوز هم به نظر من جای امیدواری وجود دارد و فکر می‌کنم که در آینده همین اتفاق می‌افتد. جذب سرمایه در حوزه بلاک‌چین قطعاً پیش‌بینی و حتی عملی شده بود اما اِتیریِم(یک پلت‌فرم عمومی منبع‌باز (اوپن سورس) با قابلیت قرارداد هوشمند است) آن را بسیار ساده‌تر کرد.
 
تیم دریپر: من حدس نمی‌زدم که قانون‌گذاران چنین ابر تیره و تاری بر فراز کل این نوآوری ایجاد کند. امیدوار بودم که قوانین ساده و روشنی وضع شود و بعد بتوانیم به فعالیتمان در این حوزه به راحتی ادامه دهیم. اما به نظر می‌رسد جمع وسیعی از بانکداران سنتی هستند که با لابی‌گری سعی می‌کنند به وضعیت موجود بچسبند. سال‌ها بعد دولت‌ها بر مبنای نحوه عملکردشان در مورد انتقال از دوره پول فیات پول فیات به معنای پول دستوری و بدون پشتوانه است) به کریپتو قضاوت خواهند شد.
 
در مورد قابلیت این رمزارزهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند چه فکر می‌کنید؟
 
آدام: بسیاری از کارآفرینان در حال طراحی مسیرهایی جدید هستند، این تمرکززدایی‌ها می‌تواند دنیا را تغییر دهد. به نظرم این موضوع خارق‌العاده است. بسیاری از افراد مشتاق و باهوش در حال ورود به این حوزه هستند و به نظرم قابلیت همه اینها تاکنون واقعاً عالی بوده.
 
تیم: مخلوطی از انواع رمزارز وارد بازار شده و برخی‌شان فقط از روی بیت‌کوین کپی کرده‌اند و اصلاً دلیلی برای وجودشان نیست. ما به دنبال آن دسته‌ای هستیم که فکر می‌کنیم قرار است تأثیر عمده‌ای بر روی صنعت و دولت داشته باشند.
 
در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل تکنولوژی بلاک‌چین چیست؟
 
آدام: بزرگ‌ترین مشکل بلاک‌چین ارائه ارزش واقعی به مصرف‌کننده نهایی و قابلیت استفاده از محصولات است.
 
تیم: بلوغ این حوزه به زمان نیاز دارد، باید زمان بگذرد تا این نوآوری به ثمر بنشیند. من مشتاقانه منتظر روزی هستم که بتوانم با استفاده از سرمایه بیت‌کوین شرکتی تأسیس کنم که حقوق کارمندان و مزد تامین‌کنندگان کالا و خدماتش را با بیت‌کوین می‌پردازد، روزی که همه این حساب‌وکتاب‌ها به صورت خودکار و از طریق بلاک چین انجام می‌گیرد. در انتظار روزی هستم که قبض‌ها و صورت‌حساب‌هایم را با بیت‌کوین پرداخت کنم و تمامی قراردادهای حقوقی‌ام تبدیل به قراردادهای هوشمند شوند. بی‌تابانه مشتاق روزی هستم که مرزهای جغرافیایی در سراسر دنیا از میان بروند.
 
به نظرتان افق بلاک‌چین قرار است در روزگاری دورتر مثلاً پس از سال 2022 چگونه باشد؟
 
آدام: سال 2022 هیچ‌کس نخواهد گفت: «رمزارز و بلاک‌چین» چون این مفاهیم در کلیت تکنولوژی تنیده خواهند شد. درست مثل اینکه امروز کسی نمی‌گوید: «دارم یک شرکت اینترنتی راه می‌اندازم.» در حالی که تمامی استارت‌آپ‌ها دقیقاً دارند همین کار را می‌کنند.
 
تیم: پیش‌بینی من این است که قیمت هر واحد بیت‌کوین تا سال 2022 به 250 هزار دلار برسد. به نظرم محصولاتی که حول بیت‌کوین، بلاک چین و قراردادهای هوشمند تولید می‌شوند راه بسیار آسان‌تری برای تجارت به واسطه رمزارز خواهند داشت و به همین دلیل در سال‌های پیش ‌رو تغییری عمده در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.