بانک ترکیه ای زیر ذره بین تحریم آمریکا
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایط که ایران با کمک برخی از بانک های منطقه (در کشورهای همسایه) و فرا منطقه ای (در چین، هند و...) تلاش می کند تا تحریم های آمریکا را دور بزند و برای تبادلات مالی و بانکی راه های جدیدی پیدا کند، مسئولان قضایی آمریکا یکی از مهم ترین بانک های ترکیه را که در این بین با ایران همکاری می کرد، متهم به دورزدن تحریم ها کرد. «دادستانی آمریکا هالک بانک ترکیه را به شرکت در یک طرح چند میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران متهم کرده است.»
 
هالک بانک ترکیه یکی از بانک های دولتی این کشور است و اتهام مطرح شده می تواند به روابط ترکیه و آمریکا آن هم درست درزمانی که آمریکا به دلیل حمله ترکیه به شمال سوریه دست به تحریم چند مقام ترکیه زده است، سایه سنگینی تری بیندازد و روابط این دو کشور را پیچیده تر کند. در چند روز گذشته حمله ترکیه به شمال سوریه و فشارهای بین المللی اثرات منفی بر اقتصادی و ازرش پول ترکیه هم گذاشته است تا جایی که نرخ برابر لیر با دلار به حدود 6 ( هر دلار 6 لیر) ریزش کرده است.
 
البته هالک بانک ترکیه در شرایطی به دور زدن تحریم های ایران متهم شده است که پیش از این «مهمت هاکان آتیلا» یکی از مقامات سابق هالک بانک هم متهم به همکاری های بانکی با ایران و دور زدن تحرم ها شده بود. اتهامی که در نهایت در در دادگاهی در آمریکا رسیدگی و هاکان آتیلا به سی و دو ماه زندان محکوم شد. البته او در اوایل سال جاری با کمک دولت ترکیه آزاد و به این کشور بازگردانده شد. در زمان محکوم شدن آتیلا، اردوغان این پرونده را یک حمله سیاسی به دولتش اعلام کرد.
 
اما جدای از اختلافات سیاسی ترکیه و آمریکا که این روزها جدی تر شده است، تنگ شدن حلقه تحریم ها و ایجاد موانع جدید پیش روی دولت و تجار ایرانی برای مبادلات بانکی کار فعالان اقتصادی را پیچیده تر خواهد کرد. هالک بانک ترکیه از سال ها پیش همکاری های نزدیکی با ایران در زمینه هایی مانند مبادلات و نقل و انتقالات بانکی داشته است. بسیاری از فعالان اقتصادی در ماه های گذشته که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای خارج و کشورمان را تحریم کرد، از طریق هالک بانک اقدام به نقل و انتقالات مالی و بانکی خود می کردند اگر چه در ماه های گذشته سخت گیری هایی هم از سوی هالک بانک برای تجار ایرانی در نقل و انتقالات رخ داده بود که گلایه فعالان اقنصادی ایران را به همراه داشت.
 
سفیر ترکیه در تهران دریا اورس نیمه مهرماه در دیدار با رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری درباره روابط بانکی میان دو کشور گفت:« هالک‌بانک ترکیه به رغم فشارها و تهدیدهایی که از سوی آمریکا دریافت می‌کند، به همکاری با بازار ایران ادامه داده ‌است به طوری که در حال حاضر در حدود 85 درصد از تراکنش‌های مالی میان دو کشور از طریق این بانک صورت می‌گیرد.» همچنین در این دیدار رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد همکاری بخش خصوصی دو کشور با وجود فشار تحریم‌ها هم‌چنان ادامه دارد و اگر دولت‌ها زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند، این روابط توسعه بیشتری خواهد یافت.
 
در این بین فشارهای مقامات آمریکایی برای قطع روابط اقتصادی ترکیه با ایران تنها به تشکیل پرونده برای هالک بانک ختم نمی شود بلکه برخی از فعالان اقتصادی ترکیه ای که در ماه های گذشته به ایران سفر کرده اند اعلام می کنند که نگران تحریم های آمریکا هستند و به همین دلیل درخواست می کنند که مهر ورود به ایران در گذرنامه های آن ها ثبت نشود.