یارانه ثروتمندان، صرف قشر محروم شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چند روز پیش، ایسپا، نظرسنجی را منتشر کرد که طی آن 67 درصد مردم گفته بودند یارانه ثروتمندان باید قطع شود. طبق آن نظرسنجی ۴۹.۳ درصد پاسخگویان گزینه «حذف یارانه خانوارهایی که در ماه درآمد زیادی دارند» را انتخاب و ۱۷.۲ درصد نیز اعلام کرده‌اند «یارانه همه افراد جامعه به‌جز افرادی که شدیداً نیازمندند» باید حذف شود. همچنین ۲۹.۵ درصد نیز معتقدند روند فعلی باید ادامه پیدا کند و «یارانه به همه افرادی که الان یارانه می‌گیرند باید داده شود». ۴ درصد پاسخگویان نیز پاسخ مشخصی به این سؤال نداده‌اند.
 
حالا این مرکز، در نظرسنجی دیگر اعلام کرده است که هر سه شهروند ایرانی، دو نفر خواهان صرف منابع حاصل از قطع یارانه ثروتمندان به نفع قشر محروم هستند.
 
نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران که در اواخر شهریور امسال به‌صورت مصاحبه حضوری انجام شد نشان می‌دهد مردم ایران خواستار افزایش یارانه دهک‌های محروم جامعه پس از حذف یارانه ثروتمندان هستند.
 
 این نظرسنجی که به سفارش پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اجرا شد، به‌صورت ملی و با حجم نمونه ۴۵۰۹ نفر در نقاط شهری و روستایی کشور انجام‌شده و قابل‌تعمیم به کلیه شهروندان بالای ۱۸ سال سراسر کشور است. ۵۱ درصد نمونه مرد و ۴۹ درصد زن بوده‌اند. ۳۰.۸ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۴۲.۵ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ ساله و ۲۶.۶ درصد نیز در رده سنی بالای ۵۰ سال بوده‌اند.
 
نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد 66.5 درصد مردم ایران معتقدند، پس‌ازاین که یارانه ثروتمندان جامعه قطع شد عواید حاصل از آن باید به افزایش یارانه نقدی دهک‌های محروم جامعه اختصاص یابد.
 
41.7 درصد معتقدند این عواید صرف توسعه کشور، مانند افزایش اشتغال، بهداشت و درمان و پروژه‌های عمرانی شود. 28.7 درصد نیز اعلام کرده‌اند، این عواید بهتر است، صرف افزایش مبلغ یارانه نقدی خانوارهای دارای معلول شود.
 
نتایج دیگر این نظرسنجی حاکی از آن است که اکثر مردم ایران موافق صرف درآمدهای حاصل از حذف یارانه دهک‌های ثروتمند هر استان جهت اشتغال و محرومیت‌زدایی در همان استان هستند.
 
 در این راستا سؤالی از پاسخگویان با این مضمون پرسیده شده است: «اگر دولت بخواهد با محوریت استانداران، یارانه دهک‌های ثروتمند جامعه را حذف کند و مبلغ آن را در همان استان جهت ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی صرف کند، شما موافقید یا نه؟». نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که 76.8 درصد پاسخگویان با این امر موافقت کرده و ۲۲ درصد نیز مخالف این کار بوده‌اند. 1.2 درصد نیز به این سؤال پاسخ مشخصی نداده‌اند.
 
محور دیگر نظرسنجی به دیدگاه مردم در خصوص مبلغ فعلی یارانه نقدی اختصاص داشت. نتایج نظرسنجی نشان داد 93.3 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند، مبلغ یارانه فعلی بخش کمی از هزینه‌های زندگی خانوارشان را پوشش می‌دهد. 1.5 درصد گفته‌اند یارانه فعلی بخش زیادی از هزینه‌های آنان را پوشش می‌دهد و 4.8 درصد نیز اعلام کرده‌اند یارانه نقدی فعلی به میزان متوسطی هزینه‌های زندگی خانوارشان را پوشش می‌دهد. 0.3 درصد نیز به این سؤال پاسخ مشخصی نداده‌اند.