مسکن، خریدنی می شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،از سال 96، شروع افزایش قیمت مسکن شروع شد. تقریبا همزمان با زیر و رو شدن اقتصاد، مسکن هم به هم ریخت. طی چند ماه و حتی چند روز، خرید خانه برای خیلی از مردم تبدیل به رویا شد و قیمت های چند برابری امکان خرید خانه را غیرممکن است. قیمت که بالا رفت، معاملات هم کاهش یافت و بازار مسکن به دوره رکود تورمی بی سابقه ای فرو رفت. حالا به نظر می رسد بعد از دو سال، قیمت ها رو به کاهش است. اما مشخص نیست، بازار مسکن چه زمانی از این وضعیت خارج خواهد شد.
 
از طرفی هم گزارش های میدانی حاکی از کاهش قیمت هاست. روزنامه دنیای اقتصاد در ابتدای مهرماه هم گزارشی منتشر کرده بود: نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال شروع روند کاهش قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار از ابتدای تابستان که در وهله اول با اعمال تخفیف در قیمت فروش واحدهای مسکونی لوکس و بزرگ‌متراژ آغاز و سپس به سایر آپارتمان‌های مسکونی واقع در مناطق مختلف پایتخت سرایت کرد، این روند کماکان ادامه دارد و در روزهای گذشته بخش قابل‌توجهی از فایل‌های فروش نرفته بازار مسکن باز هم با تعدیل قیمت‌ها از سوی مالکان و فروشندگان مواجه شد. این در حالی است که بازار پاییزی خرید و فروش مسکن در رکود عمیقی فرو رفته است و عمده واسطه‌های بازار مسکن در ماه‌های گذشته حتی یک مورد معامله خرید یا فروش آپارتمان انجام نداده‌اند؛ این موضوع به خصوص با ورود به فصل پاییز پررنگ‌تر شده است. با این حال، این روزها تعداد فایل‌های فروش آپارتمان رو به افزایش است که بخشی از این فایل‌ها، به دلیل نبود متقاضی خرید جزو فایل‌های قدیمی محسوب شده و چند ماه است که در فهرست فایل‌های واسطه‌ها قرار دارند.
 
حالا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: روند چند ماه گذشته بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت خانه سیر نزولی دارد، البته مشخص بود که رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در دو سال اخیر غیرعادی و غیرواقعی بوده است. همچنین وزارت راه و شهرسازی هیچ دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری بازار مسکن نداشته است.
 
اسلامی تاکید کرد: من در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری اعلام کردم که مردم برای کاهش تلاطمات بازار مسکن، خانه نخرند، زیرا قیمت‌ها به صورت غیرواقعی بالا رفته است. روند چندماه گذشته بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت خانه سیر نزولی دارد، حال برای وزارت راه و شهرسازی، توانمندسازی خانوارها برای خرید مسکن و ایجاد قابلیت جهت خانه دار شدن جامعه هدف، دارای اهمیت است.