قیمت نفت خام دو درصد رشد کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قیمت نفت پس‌ازاینکه ایران اعلام کرد دو موشک به یکی از نفت‌کش‌هایش اصابت کرده، 2 درصد رشد کرد. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، بعدازاینکه ایران خبر از حمله دو راکت به یک نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ را اعلام کرد، قیمت نفت صبح روز جمعه به‌شدت افزایش یافت.
 
معاملات آتی نفت خام برنت با 2.4 درصد افزایش به 60.51 دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با افزایش 2.2 درصدی 54.70 دلار در هر بشکه معامله شد.
 
شرکت ملی نفت ایران به ان‌بی‌سی گفت: تانکرها در ساعت 5 و 5 و 20 دقیقه صبح به‌وقت محلی با دو انفجار مواجه شدند. این گزارش حاکی از این است که این نفت‌کش در دریای سرخ و در سواحل عربستان سعودی و در فاصله 60 مایلی با شهر جده قرار داشته است.
 
مقامات سعودی در دسترس نبودند تا به سؤالات سی‌ان‌بی‌سی پاسخ دهند. خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا این کشتی را به‌عنوان سابیتی معرفی کرده است. به نظر می‌رسد به خدمه آسیبی نرسیده و آن‌ها برای ثبات کشتی تلاش کرده‌اند.
 
بعد از نشت نفت به مدت چند ساعت، در ساعت 8 و 30 دقیقه عصر به‌وقت لندن، اعلام شد که نشت متوقف‌شده و وضعیت تحت کنترل است.
 
وزارت امور خارجه ایران بعداً دوباره اصابت به نفت‌کش را تأیید کرد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام ازجمله آلودگی شدید زیست‌محیطی ایجادشده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.
 
*وضعیت نفت چطور است؟
 
به گفته کارشناسان نفتی، حرکت و رشد 2 درصدی قیمت نفت، نسبتاً متوسط بوده است، احتمالاً دو عامل مانع از افزایش شدیدتر قیمت نفت شده‌اند. داده‌های اقتصادی در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر به طرز چشمگیری کاهش‌یافته است. به‌این‌ترتیب رشد جهانی روندی نزولی را طی می‌کند. از طرفی هم بعید است برخوردهای محدود و تقابلات مستقیم به درگیری نظامی در خاورمیانه بینجامد. هیچ‌کدام از طرفین هیچ سودی با درگیری به دست نمی‌آورند.
 
این حادثه در شرایط تنش شدید در خاورمیانه رخ‌داده است. قبل از این ماجرا در 14 سپتامبر، به بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی عربستان هم حمله شد. ماجرایی که باعث شد تولید نفت عربستان به‌طور موقت 50 درصد کاهش یابد که بیش از 5 درصد از تولید روزانه نفت خام جهان است. همان زمان، قیمت نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت، 19.5 درصد رشد کرد و به 71.95 دلار در هر بشکه رسید.
 
البته که حوثی‌های این عملیات را به عهده گرفتند، اما مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا، ایران را مقصر دانست. حمله به نفت‌کش‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین ایالات‌متحده در تنگه هرمز هم بر تنش‌های خاورمیانه افزوده است.