عرضه اولیه یک شرکت فولادی در بورس تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)، امروز 240 میلیون سهام شرکت فولاد سپید فراب کویر معادل 10 درصد سهام این شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شد که با کشف قیمت هر سهم 6250 ریال رو به رو شد و این شرکت به عنوان 533 اُمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران درج شد و ارزش بازار را 15 هزار میلیارد ریال اضافه کرد. 
 
در مراسم عرضه اولیه این شرکت احمد خوروش مدیرعامل شرکت فولاد کویر گفت: این شرکت در سال 82 توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد و تولید اولیه ‌آن از سال 86 به میزان 350 هزار تن در سال شروع شد و در سه سال اول به ظرفیت اسمی تولید دست پیدا کردیم. 
 
وی با بیان اینکه الان رکورد تولید بیش از ظرفیت اسمی 900 هزار تن شده و به رقم 936 هزار تن در سال رسیده‌ایم. 
 
وی گفت:‌در 6 ماه سال جاری جزو شرکت‌های خوبی فولادی در بازار بودیم که 167 هزار تن محصول صادر کردیم و صادرات نسبت به سال 96 دو برابر شد و در این زمینه بیش از 80 میلیون دلار درآمد ارزی داشتیم که همه این درآمد به سامانه بانک مرکزی ارائه شد. 
 
وی گفت: صادرات محصولات فولادی ما به 25 کشور انجام می‌شود. 
 
خوروش در مورد اشتغال گفت: در این شرکت 500 نفر به صورت مستقیم مشغول کار شدند و به صورت جانبی 350 نفر در خدمات حمل و نقل و موارد دیگر شاغل شده‌اند. 
 
وی درمورد طرح‌‌های توسعه‌ای شرکت گفت: طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در دست مطالعه و بررسی است و هر شرکتی باید به توسعه و نوسازی خود فکر کند. 
 
خوروش همچنین در مورد مصرف داخلی فولاد گفت: مصرف داخلی فولاد در سال 96 7.5 میلیون تن بود که امسال این رقم به 9.5 میلیون تن می‌رسد. 
 
مدیرعامل شرکت تولید فولاد کویر در مورد حمل و نقل در این شرکت گفت: ما از ابتدا یک شرکت فعال در زمینه تجارت فولاد بوده ایم و به راحتی بازار را می‌شناسیم، در این زمینه یک شرکت حمل و نقل تشکیل دادیم که 65 واحد ماشین حمل و نقل شخصی و 120 تریلی اجاره‌ای در اختیار دارد و برای حمل و نقل مواد اولیه و محصول هیچ مشکلی نداریم. 
 
به گفته خوروش همچنین کارخانه در هفت کیلومتری ایستگاه راه‌آهن کاشان قرار دارد و همچنین قراردادی که با راه‌آهن بسته‌ایم بزودی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شویم. 
 
مدیرعامل فولاد کویر همچنین درمورد اینکه چرا کارخانه آب‌بر فولاد در منطقه کویری احداث شده است، گفت: منطقه فولاد در آران و بیدگل کاشان است که در آنجا آب یک مساله حیاتی است، سه چاه تملیکی صنعتی داریم و یک شبکه آ‌ب صنعتی از منطقه آب سراسری به میزان 27 لیتر بر ثانیه داریم ولی استفاده نمی‌کنیم همچنین 50 لیتر در ثانیه آ‌ب زاینده رود داشتیم که گفتیم برای خوراک مردم برود و با هزینه زیاد از فاضلاب و پساب شهر کاشان 100 لیتر در ثانیه برای کارخانه آب می‌آوریم و تصفیه‌خانه با مخازن بزرگ برای مصرف یک ماه آب در اختیار داریم. 
 
به گفته خوروش با انجام روش‌های نوین مصرف آب در کارخانه فولاد بین 7 تا 12 لیتر بر ثانیه است و از شرکت‌های خوب در زمینه کم مصرفی آب هستیم که به صنعت سبز معروف شده‌‌ایم. 
 
وی همچنین درمورد تعرفه 25 درصدی به مواد خام صادراتی گفت: طبق سیاست رهبری باید از صادرات مواد خام پرهیز کنیم و ما با تولید محصولات فولادی مانند میلگرد می‌خواهیم ارزش افزوده بیشتری جلب کنیم. 
 
در این مراسم علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: امروز شرکت فولاد سپیدفراب کاشان با ارزش 240 میلیارد تومان 10 درصد عرضه اولیه داشت که 1500 میلیارد تومان به ارزش بازار بورس اضافه کرد و زنجیره شرکت‌های فولادی در بورس تکمیل شد. 
 
وی گفت: در این عرضه اولیه رکورد خریداران شکسته شد و بیش از 800 هزار نفر سهام عرضه اولیه این شرکت را خریداری کردند.