راه‌اندازی قرارداد آتی تازه پسته در بورس کالا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس این اطلاعیه، قرارداد آتی پسته تحویل آذر ماه ۹۸ از روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۳۰ آذر ماه قابل معامله خواهد بود. بر اساس این اطلاعیه، اندازه قرارداد ۱۰۰ کیلوگرم بوده و حداکثر حجم هر سفارش تا ۲۵ قرارداد است. همچنین حد نوسان قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل است.
 
همچنین سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز و معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۵۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی، بازارگردان ۵۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا ۲۰ درصد موقعیت های تعهدی باز در آن نماد در بازار است.
 
گفتنی است قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.
 
قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود، که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.
 
همچنین معاملات قراردادهای آتی پسته از  روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ الی ۱۷، پنجشنبه ها ۱۰ الی ۱۶ و در آخرین روز معاملات ۱۰ الی ۱۵:۳۰ انجام می شود.

 

اطلاعیه بورس کالا