اصلاح قوانین بازار پایه، سدی مقابل سوداگری‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری «پارس آرین» ضمن مثبت ارزیابی کردن اصلاح قوانین بازار پایه گفت: پیش از این بازار پایه حد و مرز قابل قبولی نداشت به طوریکه در هر مقطع زمانی هر شرکتی اجازه رشد سهام پیدا می کرد و از طرفی هم محدودیت خاصی برای معامله میزان سهام آن وجود نداشت.
 
علی اکبر امین تفرشی افزود: این موضوع سبب شد تا برخی افراد در بازار سرمایه با اشراف به این مسایل با فعالیت در سهم های عمدتا کوچک و با درصد شناوری بالا (تغییرات قیمتی بالا)، روی این سهم ها کار کرده و با رساندن آنها به قیمت بالا، آنها را به فروش برسانند. 
 
وی تصریح کرد: به نظر من مقررات جدید تکلیف را روشن کرده است؛ محدود شدن سقف افزایش و کاهش قیمت‌ها به سه درصد در مقایسه با این میزان در بازار اصلی (۵ درصد) منطقی به نظر می رسد؛ زیرا این بازار دارای ریسک زیادی است.
 
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می‌رسد که مقررات جدید باید در یک دوره زمانی مورد آزمایش قرار بگیرد؛ البته ممکن است با دستورالعمل‌های تکمیل کننده بتوانیم بازار ایمن تر و شفاف‌تری ایجاد کنیم.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «پارس آرین» ادامه داد: وضع مقررات جدید برای این گروه ایجاد مانع کرد، زیرا این قانون از سوداگری‌های موجود در بازار پایه جلوگیری می‌کرد؛ این گروه می‌توانستند در چند روز معاملاتی قیمت سهام را در شرکت های بازار پایه افزایش بی‌رویه دهند.
 
امین تفرشی اظهار کرد: در نظر داشته باشید که هر سیستم جدیدی دارای مخالفانی است و همیشه یک عده با آن مخالفت می‌کنند؛ حال باید دید این مخالفت ها منظر کارشناسی دارد یا منافع شخصی افراد را شامل می شود.
 
وی در گفت وگو با سنا افزود: شخصا معتقدم که قوانین جدید تا حدودی تعدیل کننده است و از برخی سوداگری های موجود در این بازار جلوگیری می کند، ولی باید یک فرصتی نیز در نظر داشته باشیم که اگر در اجرای مفاد این قوانین نواقصی وجود دارد، بعد از یک دوره زمانی بتوانیم آنها را برطرف کنیم.