جنگ تجاری، اقتصاد امریکا را شکننده کرده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اقتصاد امریکا رو به‌کندی است و پایان دادن به جنگ تجاری می‌تواند آن را نجات کند. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، به نظر می‌رسد فدرال رزرو امریکا هم معجزه‌ای برای احیای کندی اقتصاد این کشور ندارد. اما شاید دونالد ترامپ راه چاره‌ای داشته باشد. هفته گذشته شواهد جدیدی منتشر شد که نشان می‌دهد تعرفه‌ها و عدم قطعیت درباره جنگ تجاری با چین به اقتصاد آسیب می‌رساند.
 
بخش تولید در حال حاضر بدترین وضعیت را از ژوئن سال 2009 تجربه می‌کند. بخش خدمات، بخش بزرگ اقتصاد مدرن در سه سال گذشته با ضعیف‌ترین سرعت رشد کرده است. البته که نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح 50 سال گذشته رسیده است، اما رشد حقوق و دستمزد همچنان رشد کندی دارد.
 
به‌هرحال آمار حاکی از کاهش سرعت رشد اقتصادی است. حتی بااینکه اواخر هفته گذشته بازار بورس به امید کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به‌شدت صعود کرد، اما مسئله چیز دیگری است: عدم قطعیت تجاری.
 
به گفته تحلیلگران اقتصاد نیاز به راه‌حلی برای جنگ تجاری دارد. هرچه این وضعیت ادامه پیدا کند، آسیب بیشتری به اقتصاد امریکا وارد خواهد شد. از طرفی هم ‌چشم‌انداز رشد اقتصادی تیره‌وتار است.
 
پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی فدرال رزرو در نیویورک نشان می‌دهد رشد اقتصاد برای سه‌ماهه چهارم به 1.3 درصد کاهش خواهد یافت که کمتر از 1.8 درصد در پیش‌بینی قبلی است.
 
اما خبر خوب این است که مقامات آمریکایی و چینی قرار است این هفته در واشنگتن ملاقات‌کنند به سمت صلح تجاری پیش ببرند. البته انتظارات برای دستیابی به موفقیت کم است.
 

 

 

بااین‌حال، همچنان تعرفه‌ها رو به رشد است. تعرفه‌های امریکا در مورد 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی از 15 اکتبر افزایش پیدا می‌کند و از 25 درصد به 30 درصد می‌رسد. علاوه بر این، دولت ترامپ قصد دارد از 15 دسامبر تعرفه‌ها را برای واردات کالاهای مصرفی از چین ازجمله لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند و برخی از کفش‌ها و پوشاک اعمال می‌کند.

ادامه دوباره و دوباره جنگ تجاری باعث سردرگمی مدیران کسب‌وکارهای می‌شود. این ماجرا هم درواقع جنگ تعرفه‌ها نیست، بلکه عدم قطعیت در مورد تعرفه‌ها است که باعث می‌شود کسب‌وکارها دچار تردید می‌شوند. چراکه کل برنامه کسب‌وکار و تجارت شما توسط یک توییت به‌کلی برعکس می‌شود.