افزایش ارزش و حجم معاملات در بازار پایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،امیر هامونی ، درباره حجم و ارزش معاملات بازار پایه از زمان اجرایی شدن دستورالعمل جدید، گفت: از ۲۵ شهریور که مقررات جدید بازار پایه فرابورس ایران اجرایی شد، شاخص قیمت و بازده نقدی موزون بازار پایه فرابورس ایران دو درصد رشد کرده و ارزش بازاری این بازار تا پایان روز معاملاتی جاری به عدد ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
وی با اشاره به روان شدن معاملات بازار پایه، افزود: تا پایان معاملات امروز بازار پایه فرابورس یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون سهم به ارزش ۳۳۴ میلیارد تومان در ۱۱ هزار و ۸۵۱ دفعه معامله شده است که این رقم نشان از افزایش معاملات در بازار پایه فرابورس و روان شدن بازار دارد.
 
مدیرعامل فرابوس ایران اضافه کرد: در معاملات بازار پایه امروز ۸۷ نماد مثبت (بالای صفرتابلو تا مثبت سه درصد) معامله شد. در کنار این معاملات بر حسب اینکه نماد در کدام تابلو قرار دارد برخی از نمادها تا دو و برخی تا یک درصد نوسان قیمت دارند. همچنین ۱۰ نماد روی صفر تابلوی دیروز قیمت خوردند و ۶۲ نماد هم منفی هستند. ۱۳ نماد هم در معاملات امروز قیمت نخوردند. ۱۸ نماد بالای یک میلیون سهم صف خرید و ۲۰ نماد معاملاتی هم با صف فروش بالای یک میلیون سهم صف فروش دارند، البته اینها سهم‌هایی هستند که می‌توانند به تعادل قیمتی برسد و کشف قیمت شود.
 
نمادهای پر معامله بازار پایه معاملاتی روان داشتند
 
هامونی با اشاره به نمادهای پرمعامله بازار پایه فرابورس ایران، افزود: نماد پلی اکریل که تا دیروز صف فروش بود امروز با جمع شدن صف فروش معاملاتی روان داشت و مثبت قیمت خورد و متعادل شده است. علاوه بر این برای هپکو هرچند که قیمت پایانی منفی بود اما صف فروش نداشت. نماد بورس انرژی سابقا صف فروش بود که امروز صف خرید شد. علاوه بر اینها پارس آریان و بانک سامان از قدیم مثبت بودند و امروز هم مثبت بودند.
 
وی تاکید کرد:  با توجه به دستورالعمل جدید در کوتاه مدت و میان مدت بازار را به تعادل و آرامش نسبی به بازار برگشته و این روند متعادل  ادامه هم خواهد داشت.
 
هامونی درباره افزایش تعداد حراج ها نیز گفت: همانطور که قبلا در دستورالعمل جدید پیش بینی شده بود برای بهبود نقد شوندگی بازار می توانستیم به سازمان بورس پیشنهاد دهیم که تعداد حراج ها افزایش یابد. فعالان بازار دقت کنند که اصلاحی در دستورالعمل جدید صورت نگرفته بلکه افزایش تعداد حراج ها از قبل در دستورالعمل پیش بینی شده بود، کما اینکه تعداد حراج‌ها به تعداد روزهای هفته افزایش یافت و دامنه نوسان سه، دو و یک باقی ماند. ما از این زمان شاهد هستیم که روند حجم، ارزش و تعداد معاملات رشد داشته است.