کاهش حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نگاهی به کارنامه فرابورس در آخرین ماه تابستان امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۳۳میلیارد و ۴۵میلیون ورقه بهادار در ۵میلیون و ۱۸۳هزار نوبت به ارزش ۲۰۹هزار و ۹۶۴میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۷۵درصدی حجم، افزایش ۱۳۰درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۹۹درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
 
این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۶۵۲میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۱۰۴۹۸میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۳۶۳۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۰هزار و ۲۲۲میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۵میلیارد و ۸۰۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۸هزار و ۷۳۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۰۰درصدی حجم و رشد ۳۳۵درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۳۰درصدی حجم و ۲۴۵درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با شهریورماه سال ۹۷ است.
 
این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۵۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۴۲هزار و ۹۵۷میلیارد ریال معامله شده است که از افت ۱۳درصدی حجم و ۱۴درصدی ارزش معاملات این بازار در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.
 
افزون بر این، بالغ بر ۸۸۱میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۴میلیارد و ۶۶۹میلیون ریال و یک میلیون و ۴۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۵۰میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۳۴درصدی حجم و رشد ۲۴۲درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۱۸درصدی حجم و افت ۴۹درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با شهریورماه پارسال دارد.
 
این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات شهریورماه امسال را از ارتفاع ۳۵۷۹واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۱۲درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۴۰۱۷واحد رسید و افزایش ۷۸درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.
 
ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۳۶۹۸هزار و ۸۲۰میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۵درصدی به عدد ۳۸۸۱هزار و ۷۱۶میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۵۱درصد ارتقاء داد.