تحریم‌های جدید، اینستکس را از بین می‌برد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ترامپ به دلیل حمله به تاسیسات عربستان سعودی، بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، امریکا روز جمعه به بهانه تلافی حمله هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران اعمال کرد. این اقدام در جهت حرکت به سمت باقی‌مانده تجارت ایران با اروپا و آسیا صورت گرفته است.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا در خلال جلسه با نخست‌وزیر استرالیا، اسکات موریس در کاخ سفید به خبرنگاران گفت این بالاترین سطح از تحریم‌هاست و تابه‌حال انجام‌نشده است.
 
تحریم‌های روز جمعه امریکا علیه بانک مرکزی، تحت فرمان اجرایی جورج دبلیو بوش برای ایجاد اختلال در شبکه مالی ایران انجام گرفت که و به‌عنوان پشتیبان مالی سپاه پاسداران شناخته شده است.
 
این اقدام بحث‌برانگیز است، چراکه تحریم بانک مرکزی می‌تواند توانایی واردات کالاهای بشردوستانه به ایران را هم محدود کند.
 
تحلیلگران نظرات مختلفی دراین‌باره دارند. به گفته آن‌ها پیوند دادن بانک مرکزی به تروریسم باعث می‌شود که فعالان اقتصادی از بازار دور بمانند و شرکت‌ها در معرض تحریم‌های ثانویه ویرانگر قرار گیرند. علاوه بر این حتی ممکن است بااینکه شاید دموکرات‌ها در انتخابات سال 2020 ترامپ را شکست دهد، اما اثرات این وضعیت باقی بماند. این تحریم‌ها باعث ایجاد دیوار بازدارندگی در بازار می‌شود. به‌این‌ترتیب وضعیت به این مانند می‌شود که اگر با ایران تجارت کنید، از تروریسم حمایت کرده‌اید.
 
وزارت خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی، منابع اصلی ارزی و بودجه‌ای سپاه هستند. این اقدام تا حدی به دلیل ارتباط صندوق توسعه ملی به حساب‌های بانکی خارج از کشور انجام‌شده است.
 
ترامپ پیش تر اعلام کرده بود که روز جمعه با مشاوران امنیت ملی خود دیدار خواهد کرد تا در مورد پاسخ‌های بیشتر در موردحمله به تاسیسات نفتی عربستان که مقصر آن را ایران می‌داند، تصمیم‌گیری کنند. او تحت‌فشار موافقان جنگ در میان جمهوری خواهان کنگره برای دستور حمله به ایران است، اما مقاومت کرده است. او مقایسه‌هایی را نسبت به جنگ عراق انجام داده و می‌گوید مخالف این کار است. ترامپ می‌گوید حمله امریکا، ساده‌ترین مسئله خواهد بود. او گفت قدرت امریکا را نشان خواهد داد، اما نه با اقدامات ضرب‌الاعجلی. او گفت در صورت تمایل می‌تواند 15 هدف مختلف در ایران از بین ببرد.
 
ترامپ همچنین گفت: بیش از 80 درصد اقتصاد ایران قبلاً تحت تحریم‌های امریکا قرارگرفته است. ایالات‌متحده به دنبال هدف قرار دادن بخش‌هایی است که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، مواردی مانند تجارت کالاهای تولیدی و تجهیزات حمل‌ونقل.
 
ایالات‌متحده در حال حاضر، بخش‌های مهمی ازجمله نفت، بانک‌ها و فولاد ایران را تحریم کرده است. ایالات‌متحده قبلاً هم بانک مرکزی ایران را هدف قرار داده بود. تحریم یکی از روسا و یک مقام ارشد دیگر به دلیل ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی که در ماه می سال 2018 اتفاق افتاده بود.
 
تنش‌ها میان ایران و امریکا از سال 2018 مدام بیشتر شده است، درست از زمانی که ترامپ، توافقنامه‌ای که سال 2015 در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری قبلی امریکا به امضا رسیده بود را رها کرد و دوباره تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.
 
تحریم‌های روز جمعه، می‌تواند برنامه کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی مکانیزمی با عنوان اینستکس برای کمک مالی برای تجارت بشردوستانه با ایران را پیچیده کند. همتای ایرانی اینستکس، «موسسه ویژه تجارت و تأمین مالی» ارتباط نزدیکی با بانک مرکزی ایران دارد.
 
به گفته منتقدان تحریم‌های جدید تجارت ایران را دشوار می‌کند و مردم عادی رنج خواهند برد. به گفته آن‌ها این تحریم‌ها به هر دلیلی که اعمال‌شده باشد، احتمالاً باعث کمبود موادی نظیر داروهای تولیدشده در غرب و افزایش قیمت مواد غذایی خواهد بود.