ادامه کاهش سهم دلار از سبد ارزی روسیه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از راشاتودی، تا پایان ماه اوت روسیه ۲.۳۵ میلیارد دلار دیگر از اوراق دلاری خود را به فروش رساند تا اکنون تنها ۸.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار داشته باشد.
 
بر اساس آخرین ارزیابی ها اکنون سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه به کمترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.
 
آن طور که آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد، با تشدید روند واگذاری اوراق قرضه دلاری توسط چین، اکنون ژاپن با ۱.۱۳ تریلیون دلار، بزرگ ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و پس از این کشور، چین با ۱.۱۱ تریلیون دلار در رده دوم ایستاده است.
 
از زمان اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد روسیه، این کشور به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی است.
 
نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل (معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.
 
روسیه در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد خود از تحریم‌های آمریکا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را کاهش داده است و اکنون به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبالات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است.
 
برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
 
این کشور هم چنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند.
 
به گزارش ایبِنا، وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.