توزیع ناعادلانه ثروت در جهان از نگاه «آکسفام»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از این شاخصِ اقتصادی، در تعریفی ساده برای محاسبه توزیع ثروت میان مردم استفاده می‌شود به‌این‌صورت‌که بالابودن این ضریب در یک کشور، معمولاً نمایه‌ای از بالابودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در آنجاست.
 
در گزارش «آکسفام» آمده است که دارایی‌های سه میلیاردر آفریقایی به‌تنهایی بیش از 50درصد یا به‌عبارتیِ 650میلیون‌نفر از ساکنین این قاره پهناور است! نیز به‌این‌موضوع اشاره دارد که از 20 جامعه با بیشترین عدم‌توزیع عادلانه ثروت در جهان، هفت کشور در این قاره پهناور قرار دارند؛ ازجمله سوازیلند (با نام اسواتینی نیز شناخته می‌شود)، نیجریه، آفریقای جنوبی و نامیبیا که اساساً به‌ترتیب چهار نام اول این فهرست نیز هستند.
 
تحقیقات انجام‌گرفته توسط «کمیسیون اروپا» نشان داده که طی 25سالِ‌گذشته در جغرافیای موسوم به «آفریقای سیاه» یا «زیرصحرایی» که به مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا اطلاق می‌شود؛ بیشترین حد نابرابری دارایی‌ها دیده شده و حتی از سال 2000 به‌بعد شدت نیز گرفت؛ طوری‌که حدود 40درصد مردم این مناطق، اصلاً هیچ افزایش درآمدی را نسبت به سایر گروه‌های درآمدی جامعه خود مشاهده نکردند.
 
برمبنایِ گزارش «آکسفام»؛ درحالِ‌حاضر، 20 میلیاردر در آفریقا زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که 413میلیون‌نفر از جمعیت این قاره در فقر مطلق به‌سر می‌برند. آفریقای جنوبی، محل سکونت پنج‌نفر از این میلیاردرهاست و البته 50هزار میلیونر نیز در این کشور ساکن هستند. خاص‌ترین کشورِ فهرست جوامعی با بالاترین سطح نابرابری توزیع ثروت، «سوازیلند» است که فقط یک میلیاردر در آن زندگی می‌کند: ناتان کریش؛ تاجر و صاحب گروه سرمایه‌گذاری Kirsh که براساسِ گزارش Bloomberg؛ تا مارچ سال جاری میلادی میزان ثروت وی چیزی حدود 6.09میلیارددلار تخمین زده شده.
 
او در فهرست بیلیونرها رتبه 267 است. «آکسفام» مدعی شده که خود وی اگر به‌عنوانِ کارگر با دریافتی حداقل میزان دستمزد؛ در یکی از رستوران‌هایی که متعلق به مجموعه سرمایه‌گذاری خودش است، کار کند؛ باید 5.7میلیون‌سالِ متوالی کار کند تا به این حجم از پول برسد! در اینفوگراف امروز، 20 کشور با بیشترین نابرابری درآمد برمبنایِ ضریب جینی را مرور می‌کنیم.
 
گفتنی است مؤسسه Oxfam که در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه «آکسفورد» و در قالب یک کمیته امدادرسانی برای مبارزه با قحطی توسط فعالان اجتماعی و دانشگاهیان «آکسفورد» تأسیس شد.