نگاهی به تراز تجاری ۵ ماهه امسال
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مبادلات بازرگانی نشان می‌دهد میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و بدون صادرات تجارت چمدانی بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که به لحاظ حجمی ۶۰ هزار و ۷۳۷ تن محسوب می شود.
 
در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۲۹.۸۶ درصد در وزن و کاهش ۹.۱۴ درصد در ارزش دلاری داشته است.
 
همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۱۱ صدم درصد در وزن و ۶.۸۳ درصد در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ به ارقام ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسیده است.
 
کشورهای عمده مقصد صادرات
 
در ۵ ماه نخست سال ۹۸ بیشترین میزان صادرات کشور مقصد کشور چین با رقمی بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار و سهم ۲۴.۹۱ درصد عراق با ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹۵ درصد ترکیه با دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار و سهم ۱۳.۸۸ درصد امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار و سهم ۹.۳۶ درصد و کشور افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار و سهم ۵.۰۴ درصد از کل ارزش صادرات را داشتند.
 
کشورهای عمده طرف واردات
 
به گزارش فارس، در این مدت چین، با اختصاص رقم ۴ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار در جایگاه نخست قرار دارد همچنین کشور امارات با ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار به ترتیب در جایگاه دوم و سوم را دارا هستند و در ادامه هند با یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و آلمان با ۸۶۵ میلیون دلار جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بودند.