رابطه کج‌دارو‌مریز کونلون‌بانک با ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، لیلا مرگن در شرق نوشت: طبیعی است در چنین شرایطی، کونلون‌بانک به‌عنوان یکی از محدود ساختارهای مالی که به تسهیل تجارت ایران کمک می‌کند، زیر ذره‌بین آمریکا قرار گیرد. این کشور تلاش می‌کند با اعمال فشار بر سهامدار اصلی کونلون‌بانک، یعنی شرکت ملی نفت چین که در آمریکا پروژه دارد، شریان مالی ایران را قطع کند تا در جنگ اقتصادی که راه انداخته است، پیروز شود. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق، تبعات این جنگ اقتصادی را به قهر رئیس‌جمهور چین به دلیل ناخشنودی او از رفتار ایرانیان تقلیل می‌دهد. آل‌اسحاق مدعی می‌‎شود به دلیل نگاه ایران به غرب، رئیس‌جمهور چین در سفر به ایران دلخور شده و پس از عزیمت به کشورش، تعاملات کونلون‌بانک چین با ایران قطع می‌شود؛ در‌حالی‌که فعالان بخش بازرگانی بر این باورند که کونلون‌بانک در چارچوب‌هایی تعیین‌شده در حال همکاری با ایران است و رابطه کج‌دارومریزی را با کشورمان ادامه داده است. به گفته فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، این بانک تعاملات خود را به فعالیت‌های بشردوستانه مثل تأمین غذا و دارو خلاصه کرده است.خروج ترامپ از برجام و آغاز جنگ اقتصادی سبب شده است بخش عمده انرژی و توان کشور صرف یافتن راه‌هایی شود که تعاملات ایران با دیگر نقاط جهان را تسهیل کند. یکی از این راهکارها، پس از قطع ارتباط بانک مرکزی با سوییفت، تعریف کانال‌های مالی با کشورهای مختلف است. کونلون‌بانک یکی از کانال‌های مالی است که ایران برای تجارت با کشور چین از آن استفاده می‌کند. با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، حتی کونلون‌بانک هم در مقاطعی نتوانست خدماتی را که تعهد کرده بود، به ایران ارائه دهد؛ در نتیجه بسیاری از تجار ایرانی از اخلال در فعالیت کونلون‌بانک ناراضی بودند. البته چندی است که گویا فضا آرام شده و صدای اعتراضی از کسی شنیده نمی‌شود. این سکوت می‌تواند نشانه عادی‌شدن شرایط تعاملات تجاری با این کانال مالی باشد؛ اما یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق، در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از اینکه نگاه ایران همواره به غرب بوده است، یکباره خبر از قطع رابطه کونلون‌بانک با ایران می‌دهد. او می‌گوید: امروز چرا گفته می‌شود چینی‌ها از ما گله‌مندند؟ چون می‌گویند «قبله شما غرب است؛ وقتی به ما محتاج هستید، سمت ما می‌آیید ولی باز نگاهتان به غرب است». شما ببینید رئیس‌جمهور چین به ایران آمد ولی در سفر او به ایران، رفتار ما به‌گونه‌ای بود که باعث شد بعد از بازگشت وی به چین، بانک کونلون چین رابطه‌اش را با ما قطع کردند؛ چراکه آنها از رفتار ما چنین برداشتی کردند که ما قصد داشتیم به آنها بی‌احترامی کنیم.
 
 فعالیت در زمینه تأمین غذا و دارو
 
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق، تغییر استراتژی در کونلون‌بانک چین را به قهر رئیس‌جمهور چین و سوء‌برداشت او از رفتار ایرانیان نسبت می‌دهد؛ در‌حالی‌‌که بسیاری از بازرگانان با نظر او موافق نیستند. فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران قطع همکاری کونلون‌بانک با ایران را تکذیب می‌کند.او می‌گوید: اصولا ما در روابط تجاری خود نباید نگاهمان به شرق یا غرب باشد و باید با تمام کشورهای دنیا به‌جز کشورهای متخاصم تعامل داشته باشیم. از نظر روابط بین‌الملل غلط است که به سمت شرق یا غرب خم شویم. اگر قوی شویم و خودمان را مستقل کنیم، نیازی به تکیه به غرب یا شرق نداریم.مستوفی ادامه می‌دهد: در زمان سفر رئیس‌جمهور چین، شایعه‌هایی در زمینه نارضایتی او مطرح شد؛ اما این مسائل در حد شایعه است و من نمی‌توانم آن را تأیید کنم.او تأکید می‌کند: ناخرسندی رئیس‌جمهور چین دلیل تغییر در روابط کونلون‌بانک نیست. 70 درصد سهام کونلون بانک متعلق به شرکت ملی نفت چین است. این بانک تأسیس شد که معاملات با ایران و دیگر کشورها مثل سودان و... را انجام دهد؛ به همین دلیل در دوره قبلی معاملات با ایران از مسیر این بانک انجام می‌شد. با خروج ترامپ از برجام، بانک کونلون به دلیل اینکه سهامدار اصلی آن شرکت ملی نفت چین است و این شرکت در آمریکا پروژه دارد، ممکن است مشمول تحریم‌های این کشور شود.عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اضافه می‌کند: درحال‌حاضر کونلون‌بانک فقط در موارد بشر‌دوستانه مثل غذا، دارو و... با ما کار می‌کند. علت اصلی تغییر رویکرد آن نیز تحریم‌هایی است که ممکن است متوجه سهامدار اصلی این بانک شود.
 
 کونلون‌بانک در چارچوب توافق‌ها فعال است
 
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین نیز  خبر توقف فعالیت کونلون‌بانک را رد می‌کند. او می‌گوید: کونلون‌بانک تنها مفر آزاد مالی ایران با چین است. تنها کشوری که با ما مراوده مالی دارد، چین است و این مراوده از طریق کونلون‌بانک انجام می‌شود.حریری ادامه می‌دهد: معامله با کونلون‌بانک ایدئال ما نیست. البته این مراودات سهل و آسان هم نیست، اما مگر ما انتخاب دیگری در جای دیگری برایمان مانده است یا کسی امتیاز دیگری در مبادله به ما می‌دهد؟ به‌هرحال باید قدر کمک همه دوستان را در شرایط تحریم بدانیم. ضمن اینکه مبادلات ما در زمان تحریم جزء محرمانه‌هاست و درست نیست که جزئیات آن گشوده شود.او عنوان می‌کند: درحال‌حاضر کونلون در چارچوب توافقات کار می‌کند. در سه، چهار ماه اخیر گلایه‌ای از تجار نمی‌بینید، زیرا این بانک در چارچوب موافقت‌ها با دولت ایران کار می‌کند. البته رئیس اتاق ایران و چین تأکید می‌کند: ما با هر کشوری که با ایران همکاری کند، باید وارد معامله شویم. هرچه مناسبات خود را با دنیا گسترده‌تر کنیم، مصون‌تر می‌شویم. نباید رفقای روزهای تنگ را در روزهایی که گشاده‌دست‌تر هستیم، فراموش کنیم. درمجموع این کار خوبی نیست. باید کسانی را که در زمان‌های فشار با ما همکاری می‌کنند در زمان‌هایی که فشار بین‌المللی روی ما کم می‌شود یا برداشته می‌شود، یادمان نرود و در شرایط مناسب، اولویت‌هایی به آنها بدهیم.
 
 تأمین منافع ملی، مهم‌ترین اولویت ایران
 
محمدرضا فاروقی، نایب رئیس اول کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم که از سخنان یحیی آل‌اسحاق درباره نگاه ایران به غرب و کونلون‌بانک شگفت‌زده شده است می‌گوید: این سخنان از آل‌اسحاق بعید است. شعار ما همواره نه شرقی و نه غربی بوده است و باید تصمیماتمان تابع منافع ملی باشد.
 
او تأکید می‌کند: کونلون‌بانک درحال‌حاضر فعال است. ما در شرایط کنونی که در تحریم به‌سر می‌بریم، به دنبال منافع اقتصادی خود هستیم. اگر غرب به ما نگاه خوبی داشته باشد و خط اعتباری بدهد، به سمت او می‌رویم. ما به‌خاطر تحریم‌ها زیر بار کارکردن با چین رفته‌ایم.فاروقی با اشاره به رفتار کج‌دارومریز کونلون‌بانک در تعامل با تجار ایرانی عنوان می‌کند: درحال‌حاضر کونلون‌بانک فعال است، اما در صدور حواله‌ها کمی اذیت می‌کند. کونلون‌بانک خط اعتباری ایران است و اعتبارات کشور ما در آن گذاشته شده. بعد از اینکه سوییفت بسته شد، کونلون‌بانک اعتبارات ایران در چین را آزاد می‌کند، اما برای آزادکردن این منابع هم یک‌سری موانعی را ایجاد می‌کند.او درباره بخشی از مشکلات تجار با کونلون‌بانک می‌گوید: چین در شرایط تحریم با ایران کار می‌کند و مبادله انجام می‌دهد. زمانی که ما کالای خود را حمل می‌کنیم و حواله زده می‌شود، اسناد و مدارک را فروشنده به بانک کونلون می‌دهد تا پول خود را دریافت کند، اما کونلون‌بانک می‌گوید که چون کالا با ناوگان تحریمی حمل شده است، پول را نمی‌توانم پرداخت کنم. در نتیجه پول تاجر را بلوکه می‌کند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت پول را عودت می‌دهد. اگرچه این کشور با ایران تجارت انجام می‌دهد، اما سعی هم می‌کند که به نوعی موانع ایجاد کند. مثل کسی که کمی دلخور است و مانع‌هایی را ایجاد می‌کند.به گفته نایب اول کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، ایران صادرات زیادی به کشور چین دارد، اما این صادرات بیشتر مواد خام و کالاهایی است که ارزش افزوده پایین دارند، درحالی‌که می‌تواند با اروپا مبادلات بیشتری در صادرات و واردات با قیمت مناسب‌تر و حتی به شکل رقابتی با چین داشته باشد.او ادامه می‌دهد: کیفیت کالاهای چینی مناسب نیست، اما قیمت تمام‌شده آن با کالاهای اروپایی تفاوتی ندارد. چین می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. ما با چین بحث واردات در مقابل صادرات را داریم. چین به دنبال ایجاد بازار برای محصولات خود است. حق هم دارد از تعامل ایران با دیگر کشورها ناراحت شود.