بازار امریکا سودآور نیست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،جنرال موتورز ممکن است چهار کارخانه اش در امریکا را تعطیل کنند. سی ان ان گزارشی دراین باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا روز پنجشنبه با مدیرعامل شرکت جنرال موتورز، ماری بارا در کاخ سفید دیدار کرد. تصمیم بارا برای تعطیل کردن چهار کارخانه در امریکا، به وضوح ترامپ را عصبانی کرده است.
 
هفته گذشته ترامپ حمله توئیتری به جنرال موتورز را آغاز کرد. جنرال موتورز زمانی غول دیترویت بود، اما اکنون یکی از کوچکترین تولیدکنندگان خودرو در این کشور محسوب می شود. ترامپ در توییتر خود نوشته بود که جنرال موتورز قبل از اینکه او وارد کاخ سفید شود، کارخانه های اصلی اش را به چین منتقل کرده بود. آنها باید دوباره به امریکا برگردند.
 
این کمپانی در امریکا 29 کارخانه و در چین 27 کارخانه دارد. اما مساله این است که کارخانه های مستقر در امریکا، برای خدمت به بازار چین ساخته شده اند. جایی که جنرال موتورز در حال حاضر خودروهای بیشتری از ایالات متحده می فروشد. همین بازار هم به جنرال موتورز اجازه داد تا به یک شرکت بزرگتر و سودآورتر تبدیل شود.
 
از طرفی چون بازار چین 16 میلیارد دلار سود در سال 2010 برای جنرال موتورز تولید کرده، هزینه ای هم که برای ساخت اتومبیل در آنجا صرف شده ناشی از عملیات خودش بوده، نه از سودی که در ایالات متحده به دست آورده است.
 
این شرکت هرگز اتومبیل های زیادی را از کارخانه امریکا به چین صادر نکرده است. از طرف دیگر هم هیچ وقت کارخانه های چینی خودروهای زیادی به ایالات متحده ارسال نکرده اند و هیچ تاثیری در کارخانه های امریکایی ندارند.
 
سال 2018، 30 هزار خودروی مدل Buick Envisions در کارخانه های چینی جنرال موتور ساخته شد که تنها خودروهای خریداری شده توسط خریداران امریکایی بوده است. این میزان حدود یک درصد از فروش کلی جنرال موتورز در ایالات متحده است.
 
این شرکت حدود 58 هزار کارمند در چین و در مقابل حدود 100 هزار کارمند در ایالات متحده دارد. اگرچه سطح اشتغالی که در ایالات متحده ایجاد می کند به طور قابل توجهی پایین تر از قبل است.
 
20 سال پیش، اشتغال امریکای شمالی در این شرکت 217 هزار نفر بود که بیشتر این موارد به دلیل وجود کارخانه هایی در مکزیک و کانادا بود. اما اتوماسیون و افت بازار سهام در ایالات متحده بیشتر از واردات چینی مسئول کاهش حضور جنرال موتورز هستند.
 
چهار کارخانه جنرال موتورز در وهله اول به این دلیل تعطیل می شوند چرا که خریداران امریکایی دیگر تمایلی به خرید خودروی سدان ندارند. دیگر کارخانه ها هم وضعیتشان به این شکل است.
 
اینکه می توان از تعطیلی این کارخانه ها در امریکا جلوگیری کرد به مذاکرات بین بارا و ترامپ بستگی ندارد. بلکه مساله اصلی مذاکره ای است که بین جنرال موتورز و اتحادیه کارگران خودرویی در حال انجام است.