پشت پرده مخالف خوانی ها با قوانین جدید بازار پایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در حالی که در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ معاملات در این بازارکاغذی بود، بتدریج به سمت معاملات آنلاین هدایت شد و درآخرین تغییر و براساس دستورالعمل جدید فرابورس ضمن محدود کردن دامنه نوسان به ۳ درصد، شرکت‌های حاضر دراین بازار که قابلیت ورود به بازارهای دیگر بازار سرمایه را ندارند، در سه سطح زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می‌شوند که ملاک آن میزان شفافیت و ارائه صورت‌های مالی است.
 
برهمین اساس پس از تعویق رنگ‌بندی شرکت‌های بازارپایه که قرار بود از اواخر خرداد ماه امسال عملیاتی شود، با اصلاح دستورالعمل با توقف تمام نمادها از امروز، این بازار به استقبال تغییر بنیادی می‌رود. اما این تغییرات به سادگی انجام نشد و با مقاومت‌ها و فشارهای بسیاری از سوی برخی از ذینفعان همراه بود. درهمین زمینه امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس درگفت‌وگو با «ایران» از پشت پرده فشارها برای اجرا نشدن این دستورالعمل و همچنین آثار آن می‌گوید.
 
 طبق دستورالعمل قوانین جدید بازارپایه، قرار است از عصر ۱۳ شهریور نمادهای این بازارمتوقف و روز ۲۵ شهریور با قالب جدید بازگشایی شود، علت انتخاب این زمان چیست؟
 
علت انتخاب این زمان‌ها تکالیف و ضرب‌الاجلی است که در دستورالعمل مورد تأکید قرار گرفته است. علاوه براین قصد داریم از تعطیلات عاشورا و تاسوعای حسینی برای انجام موارد فنی هم استفاده کنیم تا در روز ۲۵ شهریور شرکت‌ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازگشایی شوند.
 
برخی از فعالان بازار درخصوص چگونگی تدوین دستورالعمل انتقاد داشتند، آیا دراین مدت تمام انتقادها بررسی شد؟
 
موضوع تغییرات در بازارپایه، جدید نیست و از بهمن ماه سال گذشته دراین خصوص اطلاع‌رسانی شده و دراین مدت بیش از ۱۰ اطلاعیه از سوی فرابورس صادر شده است. دراین مدت نیز تمام انتقادها و اعتراضات مطرح شده جمع‌بندی و در اصلاحات دستورالعمل لحاظ شده است.
 
پس از ماه‌ها سرانجام دستورالعمل به‌صورت رسمی برای تغییر بازارپایه ابلاغ شد، اما فرابورس و شخص شما برای اجرانکردن و تغییر آن تحت فشار قرار گرفتید. چه کسانی با این تغییرات مخالف هستند؟
 
کانال‌هایی در فضای مجازی فعالیت غیرقانونی دارند و سیگنال فروشی می‌کنند. این کانال‌ها در شبکه‌هایی مانند تلگرام بازاری برای خود ایجاد کرده‌اند و عمده مخالفان نیز گردانندگان همین کانال‌ها بودند. این کانال‌ها از اعتماد سهامداران سوءاستفاده کرده و تنها به سود خود فکر می‌کنند و برهمین اساس فشار گسترده‌ای برای اجرانشدن این دستورالعمل وارد کردند که البته موفق نشدند.
 
برای برخورد با این کانال‌ها که به گفته شما غیرقانونی هم فعالیت می‌کنند اقدام کرده اید؟
 
بله، اقدامات حقوقی برای برخورد با این کانال‌ها انجام شده و در حال طی مراحل اداری است.
 
درکنار این کانال‌های غیرمجاز که سیگنال فروشی می‌کنند، شرکت‌هایی هم فعالیت‌های سالم دارند، در فضای جدید این کانال‌ها به چه سمتی هدایت می‌شوند؟
 
برخی از این کانال‌ها برای ثبت رسمی و قانونی درخواست داده‌اند. علاوه براین برخی از شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نیز درخواست راه‌اندازی کانال رسمی داده‌اند. برهمین اساس کانال‌ها و شرکت‌های فعال دراین بخش به نوعی ساماندهی می‌شوند.
 
اجرای دستورالعمل قوانین جدید بازارپایه باعث خروج سهامداران از این بازار نشد؟
 
پس از ابلاغ دستورالعمل تنها برخی از سهامداران خرد به‌صورت هیجانی از بازار خارج شدند، ولی تمام سهامداران عمده در بازار مانده‌اند و حتی سهامداران جدیدی نیز وارد بازار شده‌اند. ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی معاملات روزگذشته در بازارپایه که البته تنها شامل تابلوی «ب» بود نشان می‌دهد که بازار با رشد قابل قبولی همراه بوده و این دستورالعمل تأثیر منفی نداشته است.
 
شرکت‌های حاضر در بازارپایه چطور؟
 
درخصوص شرکت‌های بازارپایه نیز هیچ تغییر بنیادی رخ نداده است. در واقع سودآوری، میزان اشتغال، تولید و فروش این شرکت‌ها هیچ تغییری نکرده است. اجرای این دستورالعمل تنها باعث شفاف شدن بازار و اطلاعات شرکت‌ها می‌شود و به نفع بازار و سهامداران تمام می‌شود.این تغییرات جدید کمک می‌کند تا شاخص‌های کارآیی بازار بهبود یابد. هرچند تمام چالش‌ها را رفع نمی‌کند ولی گامی به جلو محسوب می‌شود.
 
منبع : روزنامه ایران
سیاوش رضایی، خبرنگار