پنج نکته مهم در ارتقای «سواد مالی»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، توجه به نکاتی همچون درک فرصت‌های سرمایه‌گذاری، روند بازار و نحوه عملکرد اقتصاد، به طور باورنکردنی در ایجاد و رشد ثروت شما موثر است. باید به این نکته دقت کرد که رفتار هوشمندانه داشتن در خصوص پول، اصلا کار پیچیده و یا وقت‌گیری نیست؛ شما می‌توانید با صرف چند دقیقه وقت در روز برای آموزش خودتان و شکل دادن به عادت‌های ساده و هوشمندانه استفاده از پول، قدم‌های بزرگی را برای بهبود سواد مالی خودتان بردارید.
 
مفاهیم بودجه
 
یکی از مهمترین جنبه‌های حفظ بودجه و به عبارت ساده‌تر دخل و خرج پول توجه به جنبه‌های مالی آن است. به لطف تکنولوژی و فناوری روزافزون دنیای مدرن امروز، دیگر مهم نیست که افراد در مهارت ریاضی از توانمندی بالایی برخوردار باشند، بلکه به راحتی با استفاده از ابزارهای بسیار کاربردی قادر خواهند بود تا تمام حساب‌ها، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خودشان را محاسبه کنند.
 
به هرحال همانطور که واضح است بدون بودجه‌بندی و کنترل هزینه‌ها، فرد به سختی می‌تواند دخل و خرج خودش را کنترل کند و پاسخگوی آن باشد، بنابراین نیاز است که هر فرد مبتدی در امور مالی به مفاهیم مرتبط با بودجه و هزینه مسلط شود.
 
تاثیر بهره
 
ممکن است شما از طریق گذراندن دوره‌های آموزش ریاضی به اطلاعات و دانش ریاضی خوبی دست پیدا کنید، اما هرگز نخواهید توانست به مفاهیم مالی تسلط یابید. مفاهیم مالی از حوزه‌های مختلفی برخوردار است که تسلط به هرکدام از آنها باعث افزایش آگاهی و دانش فرد در تصمیم‌گیری‌های مالی‌اش می‌شود. یکی از این حوزه‌ها، دانستن «بهره مرکب» است. دانش افراد در این زمینه می‌تواند در نحوه پس‌انداز کردن و یا وام گرفتن به آنها کمک کند. به عنوان مثال هنگام وام گرفتن، فرد می‌تواند با محاسبه بین مبلغی که وام می‌گیرد و مبلغی که باید با بهره به بانک پرداخت نماید، و با درک تأثیرات آن در امور مالی‌اش، آگاهانه و صحیح تصمیم‌گیری کند، بنابراین شروع آموزش مفاهیم مالی از سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است.
 
پس انداز
 
یکی از مهمترین جنبه‌ها در زندگی برای ایده‌آل نگهداشتن وضعیت مالی، پس‌انداز کردن است. اما این موضوع بین جوانان، طرفدار کمتری دارد و اولویت زیادی برای این موضوع قائل نیستند. چرا که توجه به موضوعاتی از قبیل «پس‌انداز برای دوران بازنشستگی» که مفهوم آینده خیلی دور را برای آنها دارد، جذابیت چندانی ندارد. یادگیری برای پس انداز کردن در سنین پایین موجب می‌شود تا دستیابی به دانش، تمرین و مجموعه‌ای از مهارت‌ها در تمام دوران زندگی مورد استفاده قرار بگیرد و کمک شایانی برای بهبود وضعیت مالی افراد داشته باشد. در این خصوص مبتدی‌ها می‌توانند از یادگیری مفاهیم ساده‌تری مانند پس‌انداز پول برای اقلامی که مایل هستند بخرند، شروع کنند.
 
نکته حائز اهمیت، دستیابی به هدف است و دانش آموزان برای رسیدن به هدف باید نکات مهمی را یاد گرفته و بر آن مسلط شوند. به عبارت دیگر باید بیاموزند که در وهله اول به آرامش ذهنی خود توجه کنند و نگران صورتحساب‌ها نباشند چون آنها همیشه هستند. حال می‌توان برای مسلط شدن بر مهارت‌های پس‌انداز، تمرین‌هایی را انجام داد تا پشتکار، صبر و شکیبایی فرد ارتقا یابد.
 
اعتبار
 
شاید به کاربردن کلمه «ترن هوایی» در زمینه اعتبار مالی، اصطلاح درستی نباشد، ولی آن قسمت مارپیچ با شیب تند، می‌تواند تعبیر دقیق‌تری برای کاهش اعتبار دانست. همانطور که واضح است کسب اعتبار در دنیای مالی بسیار حائز اهمیت است در حالیکه از دست دادن آن خیلی راحت‌تر است؛ از این‌رو دانش‌آموزان هنوز نسبت به این موضوع مهم آگاهی لازم را ندارند و خیلی راحت اعتبار مالی‌اشان را خدشه‌دار می‌کنند و نمی‌دانند که کسب اعتبار مالی چقدر می‌تواند در آینده برای آنها سخت باشد. این موضوع می‌تواند دلیل بسیار مهمی باشد برای آموزش و مجهز کردن دانش‌آموزان به مفاهیم مالی بخصوص مفهوم بدهی و اعتبار، قبل از اینکه دچار از دست دادن اعتبار مالی‌اشان باشند. باید به آنها اهمیت این ابزار مالی و نحوه صحیح مدیریت آن، آموزش داده شود. تجربه نشان داده است که گرفتن تصمیمات عجولانه در دوران جوانی، موجب پایان یافتن هزینه می‌شود؛ بنابراین خیلی مهم است تا آنها با مفاهیم اولیه و ابزارهای مالی مرتبط در زمینه اعتبار مالی آشنا شوند.
 
آشنایی با مفاهیم سرقت و ایمنی
 
به گزارش سنا، در دنیای امروز آشنایی با مفاهیم مرتبط با سرقت و کلاهبرداری بسیار حائز اهمیت است. به دلیل افزایش روزافزون خریدهای اینترنتی سهل و آسان، امکان اینکه اطلاعات مالی افراد در پرداخت‌های اینترنتی و آنلاین در معرض خطر کلاهبردان قرار گیرد، بسیار زیاد است. اقدامات محافظه‌کارانه مانند حفظ رمز و محدود کردن اطلاعات مالی در هنگام استفاده از اینترنت و استفاده از رمزهای مناسب می‌تواند تا حدی امنیت حساب‌ها را حفظ کند یا اینکه بدون در نظر گرفتن این موارد، حساب‌های بانکی را مورد تهدید قرار داد. به هرحال باید برای حفظ منابع مالی خود، نهایت دقت و توجه را برای جلوگیری از تهدیدات موجود به کار گرفت.
 
منبع: فوربس