تغییر قوانین بازار پایه؛ راهی که باید طی میشد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مهدی محمود رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان اینکه اعمال قوانین جدید بازار پایه بر ارزش سهام تاثیری ندارد، گفت: مساله این است که تغییر دامنه نوسان و قوانین جدید تاثیری روی ارزش سهام ندارد.
 
وی با تفکیک بحث ارزش و قیمت به عنوان دو فاکتور موثر از ارزش شرکت ها و رفتار بازار خاطرنشان کرد: زمانی که دامنه نوسان محدود شود و تغییرات رگولاتوری در بازارهای مختلف از طرف سازمان بورس و شرکت فرابورس اعمال شود، تاثیری بر ارزش سهام ندارد.
 
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره به اینکه در بلندمدت سهام به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می کند، افزود: البته قیمت سهام مقوله ای متفاوت با ارزش سهام است و قیمت به ویژه در کوتاه مدت برآیندی از احساسات معامله گران، اخبار و اتفاقات خارج از بورس و دستورالعمل های اعمال شده از طرف نهاد قانون گذار بر بازار است.
 
رباطی تصریح کرد: اعمال قوانین جدید بر قیمت سهام تاثیر دارد و این تاثیر را نیز در دو سه روز گذشته شاهد بودیم. اما این اتفاقات بر ارزش سهام تاثیری ندارد و چنانچه سهامی با بررسی درست توسط سرمایه گذاران خریداری شده باشد به مسیر رشد خود بازمی گردد و مسائلی همچون دامنه نوسان ۱۰ درصد یا ۳ درصد مطلقا تاثیری بر ارزش سهام ندارد.
 
دامنه بازار پایه، مورد علاقه سفته بازان بود
 
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در تشریح دلایل بازار برای نشان دادن واکنش نسبت به تغییر دامنه نوسان در بازار پایه گفت: واکنش بازار به قوانین جدید دو دلیل دارد؛ دامنه نوسان ۱۰ درصد برای افراد با تمایل به سفته بازی به نسبت محدوده نوسان ۵ درصد بازار اصلی بورس و فرابورس جذاب تر است. بنابراین با محدود شدن دامنه نوسان سفته بازان از بازار خارج شدند.
 
وی با اشاره به وجود شرکت های بزرگ در بورس و فرابورس و کاهش امکان  دستکاری قیمتی خاطرنشان کرد: با قانونی که وضع شد جذابیت سفته بازی از بازار پایه کاهش یافت و به همین دلیل افرادی که با این انگیزه وارد بازار پایه شده بودند، تصمیم گرفتند تا پول خود را به ویژه از بازار قرمز و نارنجی بیرون بکشند؛چراکه در این دو بازار دامنه نوسان هم محدودتر شده است.
 
رباطی نظارت های بازار پایه را از دیگر دلایل خروج سفته بازان از این بازار دانست و افزود: این نظارت سبب محدود شدن قدرت مانور آنان می شود و دست آنها را برای برنامه هایی که در این بازارها داشتند می بست. به همین دو دلیل ما شاهد عکس العمل منفی بازارها به اتفاقی که از سوی نهاد ناظر صورت گرفت بودیم.
 
وی تصریح کرد: در شرایط به وجود آمده در بازار پایه به قطع و یقین باید یکبار این اتفاق می افتاد و محدودیت هایی برای این بازار وضع می شد. درباره تدریجی بودن اجرای این قوانین نیز باید گفت که در سه الی ۴ ماهه گذشته فرابورس اطلاعیه داده بود و اعلام کرده بود که این اقدام در حال وقوع است. در این میان بسیاری از فعالان بازار که نمی خواستند این ریسک را بپذیرند از بازار پایه خارج شدند و کسانی که ماندند قطعا کسانی هستند که این ریسک را پذیرفته اند و به نظر من از این محل ایرادی به اجرای قوانین جدید بازار پایه وارد نیست.
 
وی تغییر مسیر حرکت پول ورودی به بازار را محصول  دستورالعمل جدید بازار پایه دانست و افزود: در حال حاضر در بورس و فرابورس سهامی داریم که بسیار ارزنده هستند و حتی بسیاری از آنها با P/E زیر ۳ در حال معامله هستند و اصطلاحا از بازار جامانده اند و منابع به سمت آنها حرکت می کند.
 
اصلاح قوانین بازار پایه؛ لازم اما ناکافی/ضرورت نظارت بر فروش حقوقی‌ها
 
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران ادامه داد: در بازار پایه همواره بازی دست حقیقی ها بود و این بازار از حرکت های برخی حقوقی ها که در بازار اصلی شاهد آن هستیم تا به امروز مصون بود. به همین دلیل رشد قیمتی در این بازار سریع و جذاب اتفاق افتاد.
 
وی ادامه داد: اما در بازار اصلی بورس و فرابورس شرایط به گونه ای است که با کوچکترین نوسان مثبت قیمت سهم، با عرضه حقوقی ها مواجه می شویم و سهام دچار نوسان منفی می شود.
 
رباطی با اشاره به تصمیمات مهم اخذ شده برای اصلاح قوانین بازار گفت: به موازات این تصمیم باید مقام ناظر برنامه ای برای فروش حقوقی ها داشته باشد؛ برخی سهام ارزنده این بازارها در حدود ۶ ماه اخیر همواره با نوسان های مثبت کوچک و درجا زدن همراه بوده اند و نتوانسته اند رشد قیمتی متناسب با شاخص کل داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: این برنامه باید همزمان با اجرای اصلاحات جدید عملی شود تا هم سازمان به هدف خود یعنی سوق سرمایه گذاری فعالان بازار به سمت بازارهای استانداردتر و شفاف تر برسد و در صورتی که بازار وارد اصلاح شد، پول حقیقی ها مجددا از این سهام خارج نشود و به سمت سهام با انگیزه سفته بازی نرود.
 
این کارگزار با اشاره به صحبت های علی صحرایی، رئیس شرکت بورس مبنی بر افزایش دامنه نوسان در بازارهای اصلی یادآور شد: چنانچه بخواهیم با کنترل صحیح به قانونمندی و شفافیت در بازارها برسیم، فاکتور حائز اهمیت  کنترل فروش حقوقی ها است.