کاهش مالیات خرید و فروش سهام در دستور کار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی صحرائی مدیر عامل شرکت بورس تهران، در جریان نشست روز گذشته مدیران و فعالان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد گفت: حضور پررنگ سرمایه‌گذاران حقیقی با سهم بیش از 65 درصدی فعالیت در معاملات به فال نیک می‌‎گیریم و امیدواریم تامین مالی از طریق بازار سرمایه گسترش و به جایگاه واقعی دست یابد.
 
وی افزود: طی پنج ماه اول سال جاری بیش از 10هزارو500 میلیارد تومان تامین مالی در بورس تهران و از طریق ابزار مالی اختیار فروش تبعی شده که این ابزار دارایی ویژگی هایی چون سهولت ، سرعت زیاد ، امکان انجام حجم قابل توجه و با قابلیت تضمین از طریق سهام است.
 
سخنگوی بورس تهران همچنین به رئیس سازمان امور مالیاتی که در این جلسه حضور داشت، پیشنهاد داد هزینه این نوع تامین مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی پذیرفته شود تا منجر به کاهش هزینه‌های تامین مالی شود .
 
صحرائی با بیان اینکه برای توسعه بازارسرمایه باید نگرش‌ها را تغییر داد، افزود: سال گذشته مصوبه‌ مالیات یک دهم درصدی نقل و انتقال سهام تعیین اما محدود به یک سال بود. بنابراین درخواست بررسی و اعمال مجدد این مصوبه می شود تا سرمایه گذاران خرد به سمت بورس هدایت شوند و از ورود پول به سایر بازارها جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به وجود ابزارهای بازار بدهی و با نگاه کوتاه‌مدت‌تر ، از شورای عالی بورس در خواست می شود تا به ابزارهای قابل تبدیل به سهام نگاه ویژه ای شود. چرا که هم از مزایای ابزارهای بازار بدهی با درآمد ثابت و هم از مزایای سهام برخوردارند و می توان آن را در زمره ابزارهای تامین مالی در بازار افزود.